Enerji Piyasasi Düzenleme Kurumu (EPDK), Elektrik Piyasasi Tüketici Hizmetleri Yönetmeligi'nde yeni bir düzenlemeye gidiyor. Yapilacak degisiklik ile 65 yas üstü tüketicilerin, sehit aileleri ve gazilerin elektriklerinin borçtan dolayi kesilmesi zorla
Enerji Piyasasi Düzenleme Kurumu (EPDK), pandemi sürecinde tüketicilerin elektrik enerjisine ulasmasini kolaylastirmak ve enerjinin sürekliliginin devam ettirilerek olasi magduriyetlerin önüne geçmek üzere dügmeye basti. EPDK, elektrik piyasasinin pandemi ile degisen aliskanliklara uyum saglayabilmesi ve özellikle de sokaga çikma kisitlamasina takilan vatandaslarin sorun yasamamasi için elektrik tüketicilerinin haklarini belirleyen Elektrik Piyasasi Tüketici Hizmetleri Yönetmeligi’nde bir dizi düzenleme yapiyor. Geçtigimiz Aralik ayinda görüse açilan ve Subat ayinda Resmi Gazete’de yayimlanarak yürürlüge girmesi beklenen düzenleme kapsaminda 65 yas üstü tüketiciler, sehit aileleri ve gazilerin elektrikleri borçlanmadan ötürü kesilmesi oldukça zorlasacak. Cuma günleri, sokaga çikma yasaklarinin oldugu hafta sonlari ve bayramlarda da elektrik kesme islemi uygulanmayacak.
65 yas üstü için kesme kriteri, 3 faturanin art arda ödenmemesi oluyor
Elektrik tarifeleri karsilastirma sitesi encazip.com’un kurucusu Çagada Kirim, yönetmelikte yapilacak söz konusu degisikligin pandemi döneminde olusan magduriyetleri önemli ölçüde giderecegini ifade ederek ayrintilara degindi. Kirim’in verdigi bilgiye göre, aboneligin 65 yas üstündeki bir tüketiciye ait oldugu ev kullanicilarinin, engelli kullanicilarin ve sehit aileleri ile muharip/malul gazilerin elektrikleri yalnizca art arda 3 faturanin ödenmemesi halinde kesilebilecek. Böylece bir ya da iki fatura ödememis olan bu kullanicilarin elektriginin kesilmesi mümkün olmayacak. Sene içinde 3 defadan fazla fatura ödenmemesi de elektrik kesintisi için yeterli olmayacak, sadece birbirini takip eden 3 faturanin ödenmemesi durumunda borçtan dolayi elektrik kesintisi yapilabilecek. Bununla birlikte elektrik kesme islemleri cuma günleri ile sokaga çikma kisitlamasi oldugu günler olan cumartesi ve pazar günleri yapilamayacak. Elektrik kesme islemleri yalnizca pazartesi - persembe günlerinde saat 08.00 ile 15.00 arasinda yapilabilecek.
Sayaç arizalarindaki süreç daha seffaf oluyor
EPDK tarafindan yapilacak düzenlemenin kesinti muafiyetinin yani sira sayaç kontrolü, güvence bedeli ve sözlesmelerde de tüketiciyi koruma altina aldigini dile getiren Çagada Kirim, “Tüketiciler, sayaçlarinin arizalanmasi ya da ölçme hassasiyetinden süphe duyulmasi halinde sayacin kontrolünü talep edebiliyor. Bu durumda sayaç kontrollerini yapmakla yükümlü elektrik dagitim sirketi, tüketicileri kisa mesaj ile bilgilendirecek ve tüketicilere yazili tutanak birakilacak.” açiklamasini yapti.
En büyük kolaylik sözlesmeler ve güvence bedellerinde
Öte yandan yapilacak düzenleme ile ‘tedarikçi degisikligi’ yapmis ya da herhangi bir sekilde abonelik bilgileri degismis tüketicilerin ‘güvence bedeli iadesi’ almalari kolaylasacak. Görevli elektrik tedarikçileri, internet sitelerinde ‘güvence bedelini geri almayan tüketiciler’ bölümü olusturarak tüketicilerin güvence bedeli iade sorgularini yapmalarini saglayacak. Güvence bedeli iadesi olup olmadigini internet üzerinden sorgulayabilecek olan tüketiciler, kimi zaman 2-3 fatura tutarina kadar ulasan güvence bedellerinin iadesini kolayca alabilecek.
EPDK tarafindan yapilacak en önemli güncelleme ise elektrik islemlerinin tamamen uzaktan kanallara tasinmasi olacak. Resmi Gazete’de yayimlanmasi beklenen güncelleme ile serbest tüketici sözlesmelerinde oldugu gibi perakende elektrik sözlesmeleri de ’mesafeli sözlesmeler‘ kapsamina alinacak. Abonelik baslatmak olarak da tabir edilen perakende satis sözlesmeleri artik mesafeli olarak yapilabilecek. Böylece tüketicilerin elektrik ile ilgili konularda elektrik sirketlerinin müsteri islem merkezlerine gitme zorunlulugu tamamen ortadan kalkacak ve tüketicilerin bu merkezlerde birikmesinin önüne geçilerek salginla mücadelede çok önemli bir adim atilmis olacak. Sözlesme baslatmanin yani sira sözlesme sonlandirma islemleri de artik mesafeli kanallardan yapilabilecek ve tüketicilerin herhangi bir nedenle elektrik islemleri için müsteri hizmet merkezine gitme gerekliligi olmayacak, tüm islemler uzaktan kanallarla yapilabilecek. Tüm bu degisikliklerin fiziksel islemleri yüzde 80 oraninda azaltacagi öngörülüyor.