Bu sene ilk ve orta dereceli okul ögrencilerinin ilk defa yapacagi ara tatil yaklasiyor. Toplam 9 günlük tatil sürecinde ögrencilerin zorlu geçen sinav dönemlerinden sonra dinlenmeleri hedefleniyor. Tatil dönemlerini stressiz ve eglenerek geçirmek, ögrencinin egitim motivasyonunu artirmaya yardimci oluyor. Ailelerin tutumu, ögrencinin basarisinda büyük rol oynuyor. Memorial Bahçelievler Hastanesi Psikoloji Bölümü’nden Uz. Klinik Psikolog Gözdem Özdem, ara tatili verimli geçirmek için önemli önerilerde bulundu.
Ara tatiller ögrenciler için derslere kisa bir mola vererek dinlenmek, oyunlar oynamak, dönemin yogun temposundan biraz uzaklasmak anlamina gelmektedir. Ebeveynlerde ise eger o zamana kadar çocugun ders basarisi düsükse üzüntü hali ve bunun ardindan telafi için çözüm çabalari görülmektedir. Bu durumun aksine çocuk derslerde basarili ise performansi korumak adina beklentiler ortaya çikmaktadir. Ara tatilde yapilan en yaygin hata, çocuktan dersler ve ödevler konusunda ayni performansin beklenmesidir. Ara tatilin amaci ödev yapmak, sürekli kitap okumak ya da proje yetistirmek degildir. Bu süreçte çocugun stressiz ve mutlu zamanlar geçirmesi önemlidir.
Ara tatil için ebeveynlere öneriler
1.Tatilde ders çalis baskisi yapmayin
Çocugunuza sürekli “ders çalis” demeyi seçerseniz, onun önümüzdeki dönemde motivasyonun azalmasina neden olabilirsiniz. Tatil dönemlerinde ders söylemlerinden uzak durulmalidir. Çünkü ders baski, çocugun dersini çalissa bile yeterli verimi almasini engellemektedir. Birçok ebeveynin ortak görüsü, 1 haftalik tatilde çocugun eksik kaldigi dersleri tamamlamasi gerektigi yönündedir ancak bu dogru bir yaklasim degildir. Tatil, derslerinde basarili olsun ya da olmasin her çocugun hakkidir.
2. Tatilin tatil gibi oldugunu çocugunuza hissettirin
Çocuklarin her zamanki yatma saatinden biraz daha geç yatmasina izin verin. Sabahlari daha geç kalkmalarina, yatak keyfi yapmalarina müsaade edilebilir. Çocuk geç kahvalti yapmak isteyebilir. Çocugun bu beklentilerini ögrenerek onun istedigi sekilde kahvalti hazirlayabilirsiniz.
3.Oyun oynamalarina izin verin
Ebeveynler bu dönemlerde çocuklarin en çok oyun oynama isteklerinden yakinmaktadir. Genellikle ‘Sadece oyun oynar oldu, oyunun basindan kaldiramiyoruz’ gibi söylemler siklasmaktadir. Oysaki çocuklar kendilerine sunulan seçeneklerin içerisinde en çok hoslandiklarini seçmektedir. Bu sebeple, seçenekler arasinda çocugun yeni seyler deneyip, keyif alacagi alternatiflerin olmasi önemlidir. Bu durumda su tarz söylemler ise yaramaktadir: ‘’Sunu denemeye ne dersin?’ Eger bu söylemi duymakta zorlaniyorsa “Tv izleme! ya da konsol oyunu oynama! gibi emir söylemleri yerine‘Eger bu sekilde oyun oynamayi seçersen arkadaslarinla vakit geçirmek istemedigini anlarim’ diyerek seçeneklerin varliginin çocuga hatirlatilmasi gerekmektedir. Eger çocuk bunu algilamakta ve uygulamakta zorlaniyorsa ve gerçekten oyunun basindan hiçbir sekilde kalkmak istemiyorsa uzman destegi alinmasi faydali olabilir.
4.Tatil firsatini yasayin
Aile üyelerinin birlikte vakit geçirme olasiligi, yogun is temposu içinde günden güne azalmaktadir. Tatil dönemleri anne ve babanin çocuklariyla iliski ve iletisimlerinin gelisimini artirmak, güçlendirmek açisindan önemli bir firsat sunmaktadir. Ailece vakit geçirmek, çesitli aktiviteler yapmak ya da imkan varsa kisa bir tatil organize etmek ise yarayacaktir.
5. Ögretmen rolüne geçmeyin
Çocugun okul performansindan hosnut olmayan bazi ebeveynlerin bu durumla en yaygin bas etme yöntemi ise ögretmen rolüne geçmektedir. Bu, kisa süreli bir fayda saglayabilir ancak bazi olumsuz durumlara da neden olabilir. Çocuk bu tarz bir durumda aileden uzaklasabilir veya performansi daha da düsebilir. Ek dersler, etütler ve çalisma programlarinin ebeveynler tarafindan üstlenilmemesi gerekir, anne baba çocuga bu durumda ancak ihtiyaç halinde yardimci pozisyonunda olmalidir. Bu planlamalar tatil dönemlerinde degil, bir sonraki egitim döneminde gerçeklestirilmelidir.