Insanlarin, doganin ve tüm canlilarin telafisi mümkün olmayan zararlar görmesine yol açabilecek maddeler içerdigi vurgulanan 'NAe São Paulo' isimli geminin bu bölgede sökülecek olmasinin bölgede yasayanlar basta olmak üzere tüm ülkede endiseleri artirdigina vurgu yapan Beko, “Asbest kullaniminin kansere yol açtigi çok uzun yillardir bilinmektedir. Bu alanda yapilmis arastirmalar asbestin olaganüstü kirletici yönünü ortaya koymustur. Bir süre önce Kuito isimli tehlikeli atik barindiran bir geminin yine Aliaga’da yer alan tesislerde söküldügü bilgisi de kamuoyuna yansimistir. Sirf iktisadi kaygilarla ülkeyi, insanini ve dogasini riske atan uygulamalarin hayata geçirilmesinin yaratacagi büyük ölçekli sorunlar yaninda Türkiye’nin doganin korunmasi yolunda etik sorumluluklarini da göz ardi eden yönü hatirda tutulmalidir. Ülkede yasayan insanlarin ve canlilarin güvenligi ve sagligi açisindan oldukça riskli bir duruma yol açabilecegi açik olan bu gemi söküm isleminin, ülke itibarini da tehdit eder niteliginden ötürü seffaf bir süreç isletilerek ele alinmasi sorumlulugu ilgili kamu kurumlarinin üzerindedir” ifadelerini kullandi.
Beko, “Hâlihazirda kirletici malzemenin islenmesinin sonucu olarak uzun zamandir isçilerin ve yasayanlarin öldügü ya da hastalandigi bölgede yasayanlarin gözlemledigi bir olgudur. Bölge halki ve bölgede çalisanlar arasinda kanser olma oranlarinin ortalamalardan oldukça yüksek olduguna ve bu durumun kamuoyundan gizlenmeye çalisildigina dair iddialar siklikla gündeme gelmektedir” diyerek asagidaki sorularinin kamuoyunu bilgilendirmek üzere cevaplanmasini istedi.
1. 'NAe São Paulo' isimli geminin 2021 yili Haziran ayinda Aliaga’da islem görmek üzere Türkiye’de olmasi beklenmektedir. Bakanliginiz tarafindan bölgede yasayanlarin, çalisanlarin ve doganin telafisi mümkün olmayan zararlara yol açabilecek bu konuda halihazirda atmis oldugu önlem mahiyetinde ön adimlar bulunmakta midir? Bahse konu Geminin asbest ve nükleer serpinti konusunda ölçümlerinin yapilmasi için ilgili kamu kurumlarinca bir çalisma baslatilmis midir?
2. Geminin asbest basta olmak üzere kirletici mahiyette unsurlarina dair ve Aliaga’da yürütülmesi beklenen islemlere dair Kurumunuzla paylasilmis veya ilgili Kurumlarca yapilmis testlerin ve analizlerin sonuçlari nedir?
3. 'NAe São Paulo' isimli geminin aslinda Fransa'ya ait bir uçak gemisi oldugu ve 2000’li yillarin basinda Brezilya donanmasina satildigi bilgisi kamuoyuna yansimistir. Bahse konu geminin 2017’de de faaliyet disi birakildigi anlasilmaktadir. Bu çerçevede bahsi geçen ülkeler ile Bakanliginiz arasinda bir temas kurulmus mudur? Bakanliginizin bu kapsamda seffaflik ve hesap verebilirlik geregi kamuoyu ile paylasmayi düsünmekte oldugu bilgiler var midir?
4. Geminin ilk önce Hindistan’da sökülecegi fakat bu kararin iptal edildigi anlasilmaktadir. Hindistan’in ilgili geminin sökümünü reddetmesinin gerekçesi bilinmekte midir?
5. Türkiye’nin dünyadaki önemli gemi söküm merkezlerinden biri oldugu ve Izmir’in Aliaga ilçesinin bu konuda öne çiktigi açiktir. Fakat özellikle ülkenin itibari ve son dönemde artan kaygilar da düsünüldügünde; gemi söküm islemlerinin bölgede, dogasina ve insana verdigi zararin ölçümüne dönük hangi adimlar atilmistir. Planlanan adimlar nelerdir?
6. Bugüne kadar Aliaga’da kirletici mahiyette unsurlarin dogrudan yol açtigi nedenle kaç isçi hayatini kaybetmistir?
7. Bölgede yasayan kanserli hastalarin, ülke geneline orani ve bu nedenle ortaya çikan ölümlere dair ilgili kurumlarla isbirligi içerisinde atilmis veya atilmasi planlanan adimlar nelerdir?
8. Gemi söküm basta olmak üzere kirletici islemlerin yol açtigi hava basta olmak üzere doganin kirletilmesinin sonuçlarinin Aliaga'da çok yüksek oldugu ve her geçen gün de arttigi iddialari kamuoyunda yer almistir. Bakanliginiz ve ilgili kurumlar tarafindan bölgede kirlenmenin sonuçlarinin takibi ve izlenmesine dönük ölçümler yapilmakta midir? Öyleyse son 10 yila ait veriler nedir?
9. Artan kirlilige iliskin somut bulgulara binaen atilmis yahut atilmasi planlanan adimlar nelerdir?