Karadut adli roman ile Vildan Tekin ve Müjgan Tekin , Erol Evgin'in sesinden dinledigimiz ''Sitem'', Sevinç Erlatay'dan dinledigimiz ''Hüzün Geldi'' ve daha nice siire,tablolara,heykellere yansiyan Bedri Rahmi Eyüpo
Vildan Tekin ve Müjgan Tekin “Karadut” isimli romanla, Mari Gerekmezyan’in cosku dolu ve kisa hayatini ele aliyor. Unutturulmaya ve yok sayilmaya çalisilan, Türkiye’nin ilk kadin heykeltiraslarindan biri olan Mari Gerekmezyan, “büyük aski” Bedri Rahmi Eyüboglu'nun Karadut tablolarinin ve meshur Karadut siirinin ilham kaynagi olarak hâlâ aramizda yasiyor. Erol Evgin’in sesinden dinledigimiz “Sitem”, Sevinç Eratalay’dan dinledigimiz “Hüzün Geldi” gibi ugruna daha nice siirler, mektuplar, tablolar, heykeller ortaya konulmus, sanat ve felsefe ile yogrulmus bu büyük ask Vildan Tekin ve Müjgan Tekin’in kalemiyle okuyucuyla bulustu.
“Mari Gerekmezyan kimdi ve neden unutturulmak istendi?” sorusuna cevap arayan Vildan Tekin ve Müjgan Tekin “Karadut” isimli romanla Mari Gerekmezyan’i ve Ikinci Dünya Savasi günlerinde Eren-Bedri Rahmi Eyüboglu-Mari üçlüsünün ask hikayesini anlatiyor.
Mari Gerekmezyan’in hikayesini anlatan kurgu roman Karadut, Mari’nin yok sayilmasinin ardindaki nedenlere deginerek sanat dünyasinda güçlü bir kadin olarak yer alma mücadelesini ele alirken Bedri Rahmi Eyüboglu ile yasadigi askin bu yok sayilmadaki etkisinin izlerini sürüyor. Mari’nin tüm bunlara inat, gögsünü gere gere toplumun yargilarina ve tabularina bas kaldirisini, olanlari sineye çekmek yerine askinin arkasinda durusunu isleyen Karadut romani, okuyuculari Mari’nin duygusal dünyasina dogru bir yolculuga çikariyor.
Fred Gross ile yaptigi evliligi ve bu evliligin ardindan Bedri Rahmi askinin daha çok alevlesini bütün detaylari ile gözler önüne seren Müjgan Tekin ve Vildan Tekin, olanlari Mari’nin duygularini da katarak aktariyor.
1940’li yillarda yasanan bu aski, bu askin perspektifinden dogan eserleri, Almanya’dan Türkiye’ye getirilen muhalif sanatçilari ve kurduklari Güzel Sanatlar Akademisi baglaminda anlatan roman, usta bir dille kaleme aliniyor. Büyük ressam ve sair Bedri Rahmi Eyüboglu ve hünerli elleri ile usta bir heykeltiras olacagi asikâr Mari Gerekmezyan’i ve aski ugruna ülkesini geride birakan, isim degistiren ve resim sanatinda olan yetenegi ile herkesi büyüleyen Ernestine Hanim’i anlatan “Karadut”, dönemin detaylarini incelikle isliyor.
“Hazirdi Simdi Iki El de Yaratarak Kavga Etmeye”
Mari Gerekmezyan-Bedri Rahmi Eyüboglu askina dokunan, Eyüboglu'nun ve Gerekmezyan’in yakin dostlari; Halikarnas Balikçisi Cevat Sakir, Ahmet Hamdi, Sait Faik, Fikret Adil, Zerrin Bölükbasi, Orhan Veli, Necati Cumali, Fred Gross, Mari Ertoran, Muzaffer Ertoran ve Lambo gibi isimlere de yer veren Müjgan Tekin ve Vildan Tekin’in Karadut romani, kisilerin tarihsel süreçleri arastirilarak kaleme alinmis ve dönemin sanatsal ortami da düsünülerek kurgulanmis
Müjgan Tekin ve Vildan Tekin, felsefeden filizlenen güçlü kalemleri ile Bedri Rahmi Eyüboglu ve Mari Gerekmezyan askini merak edilen yönleri ile “yasak aski” yargilamadan ve yargilatmadan bir sey anlatiyor; “Insana ait olan hiçbir sey bize yabanci degildir.”