EBEVEYNIN ENDISESI ,ÇOCUGUN MOTIVASYONUNU ETKILIYOR

EBEVEYNIN ENDISESI ,ÇOCUGUN MOTIVASYONUNU ETKILIYOR

Okullarin yüz yüze egitime geçmesinin üzerinden zaman geçmesine ragmen okula adaptasyonda sorunlar yasanabilecegini belirten uzmanlar, bu durumun normal oldugunu vurguluyor. Ebeveynlerin yüz yüze egitim ile ilgili kendi endiselerini çocuklarina yansitmama

 

Pandemi nedeniyle uzaktan egitimin ardindan yüz yüze egitime dönüs yapan çocuklarin uyum sorunlari yasamasinin normal görülmesi gerektigine dikkat çeken Nuran Günana, sunlari söyledi: “Bu dönem aslinda çocuklar ve ayni zamanda ebeveynleri için de zor bir süreç oldu. Ebeveynler de çocuklariyla birlikte uzaktan egitime dahil oldular. Bu süreçte hem kendi psikolojik sagliklarini korumaya çalisirken hem de çocuklarin psikolojisini desteklemek için çaba sarf ettiler. Okul çagindaki çocuklar bu durumdan çok daha fazla etkilendi. Alistiklari düzeni terk edip uzun bir süre eve kapanmak ve sorumluluklarini uzaktan yönetmek zorunda kaldilar. Sosyal ortamlarindan uzaklasmak zorunda kalip fiziksel özgürlükleri ellerinden alindi. Bu durumun bu süreçte çocuklar üzerinde elbette birçok yönüyle olumsuz sonuçlari oldu. Simdi ise zorlayici bir sürecinden ardindan tekrar düzenlerini terk edip eski sisteme geri dönüs yapiyorlar.”


 

Uyum sorunlari yasamak normal

 

Yüz yüze egitimin baslamasiyla birlikte uzun süre okullarindan ve arkadaslarindan uzak kalan çocuklarin uyum problemleri yasayabileceklerini kaydeden Uzman Klinik Psikolog Nuran Günana, “Bu sürecin olmasi gereken normal bir durum oldugunu ve geçici bir süreç oldugunu düsünmelerinde fayda olacaktir.” dedi.

 

Yapici bir dil kullanilmali

 

Bu süreçte ebeveynlerin çocuklarina karsi kucaklayici ve sabirli olmasi gerektigini kaydeden Uzman Klinik Psikolog Nuran Günana, “Çocuklariyla konusurlarken çocuklarin hangi duygulari hissettiklerine önem verilip kendilerini yalniz hissetmemeleri ve güvende hissetmeleri konusunda destek olunmasinda fayda vardir.  Çocuklarla ‘Neden agliyorsun veya neden korkuyorsun, korkulacak bir sey yok büyüdün sen artik’ gibi elestirel konusmalar yapmak yerine daha yapici konusmalar yapmak ve açik uçlu sorular sormak çocukla konusmayi baslatabilir ve saglikli iletisim saglanir.” dedi. 


Bugün okulda kendini nasil hissettin?

 

Saglikli bir iletisim ile birlikte güven verici konusmalar yapmanin öneminin fakinda olunmasi gerektigine de dikkat çeken Uzman Klinik Psikolog Nuran Günana, “Çocuklarin yeni düzen ile ilgili duygularini konusabilmesi ve paylasabilmesi için firsatlar yaratilmali ve rahatlamalarina imkan saplanmalidir. “Bugün okulda kendini nasil hissettin? Heyecanlandigin veya mutlu oldugun anlar oldu mu? Kendini iyi hissetmedigin konular neydi?” gibi konusmalar yapmak çocuga iyi gelecektir ve kendisini yalniz hissetmesine engel olacaktir.” diye konustu.


 

Ebeveyn kaygisini çocuga hissettirmemeli

 

Ebeveynlerin yüz yüze egitim ile ilgili kendi endiselerini çocuklarina yansitmamasi ve dile getirmemesi gerektigini de ifade eden Uzman Klinik Psikolog Nuran Günana, “Ebeveynlerin endiselerinin yüksek olmasi çocugun kaygi düzeyinin artmasina sebep olur. Bu yüzden çocugun okula karsi motivasyonuna zarar verip, okula karsi konsantrasyonunun azalmasina ve uyum sürecinin zorlasmasina sebebiyet verebilirler. Bu konu ile ilgili endiseleri hakkinda ögretmenler veya kurumlarla iletisime geçilebilir.” tavsiyesinde bulundu.

 

Bu önerilere kulak verin

 

Uzman Klinik Psikolog Nuran Günana, önerilerini söyle siraladi:


 - Çocuklarla okula gitmenin faydalari ve olumlu taraflari hakkinda konusulmasi motivasyon saglayip iyi gelecektir.

 

- Küçük yas grubu çocuklarla okul sonrasinda okul içerikli oyunlar oynamak, eglenceli oyunlar olusturmak kaygiyi azaltan bir faktör olabilir. Çocukla birlikte spor yapmak gibi faaliyetlerde bulunmak da iyi bir seçenek olabilir.

 

- Öte yandan ebeveynler çocuklariyla dersler hakkinda sohbet edebilmeliler ve zaman zaman çocuklarin onlara ders anlatmasini saglamalarinda fayda vardir.

 

- Çocuklarla birlikte bir zaman çizelgesi hazirlanmasi ve gün planlamasi faydali olabilir. Bu sayede çocuk disiplinli bir çalisma sistemi olusturabilir. Ayni zamanda ders disinda baska aktivitelere de ayiracagi zamani bilirler. 

 

- Zaman çizelgesiyle çocugu sikmak yerine esneklik saglanmali. Çocuklara pozitif geri bildirimler saglanmali. Gün içerinde ne kadar yoruldugu ve zaman zaman sikildigini bildiklerini söyleyebilirler. Fakat ayni zamanda çocugun elinden geleni yaptigini ve onu takdir ettiklerini söylemelerinde fayda vardir.