“Çocugunuz belki yillar sonra, 2017’nin yaz tatilinde tanistigim müzik, resim, sanat, bilim ya da o kisi hayatimi degistirdi diyecek. Fark Yaratan bir tatil ile bu sürecin kapilarini açabilirsiniz” diyen Profesyonel koç ve Egitmen Neslihan Erdogdu, çocuklarin da bir birey oldugunun unutulmamasini hatirlatirken, tatil dönemi için önerilerde bulundu.
Son 23 yilda rehber ögretmenlik, felsefe gurubu ögretmenligi ve yönetici olarak görev alan, son 11 yildir da profesyonel koçluk yapan, koçluk egitimleri veren
Neslihan Erdogdu, ögrenciler ve ebeveynleri ile birebir birçok çalisma hayata geçirdi. Yayin asamasinda olan “
Fark Yaratan Anne Baba” isimli bir de kitabi olan
Neslihan Erdogdu, tatil dönemi için anne ve babalara öneriler sunarken ve ebeveynlerin çocuklarina koçluk edebilmeleri için katkida bulunuyor.
“Fark yaratmak aslinda çagimizin ihtiyaci. Tüm dönemlerde degisik alanlarda fark yaratanlar, bugün tarih sayfalarina isimlerini yazdirmis bulunuyor. Fark yaratmak; baskalasmak, degismek, alisilmisin disina çikmak oldugundan ürün ve hizmet aliminda dikkate aldigimiz “fark“ kavramini kendi hayatlarimiz için de önemsemeliyiz. Hele de çocuklarimiz için” diyen
Erdogdu, anne baba; çocugunu anlarsa, sezgilerini kullanirsa, degisirse, ayirt edebilirse fark edip, fark yaratabilir, diyor.
Tatili fark yaratmak için bir firsata çevirmek mümkün
Yaz tatilini fark yaratmak için bir firsata çevirmek mümkün diyen
Neslihan Erdogdu, “Fark yaratmak isteyen anne baba bu tatili hem planlar, hem planlamaz. Eger çocuk 6, 7 yasindan büyükse planlamaz, çünkü çocukla birlikte isbirligi içinde yapilacaklari belirler. Çocuk daha küçükse planlar, ancak burada bile çocugun iradesi isin içinde olmalidir. Tatil; hiç bir sey yapmadan yan gelip yatilan bir zaman dilimi olmadigi gibi, sürekli ders ödev kavramlari ile bogusulan bir zaman dilimi olmamalidir. Tatil sözlüklerde çalismaksizin geçirilen süre olarak tanimlaniyor. O zaman ögrenmek, denemek, kesfetmek, bulmak serbest” diyor.
Zaman kavrami küçük yaslarda ögrenilmeli
Profesyonel Koç ve Egitmen Neslihan Erdogdu, “Henüz okul çaginda olmayan çocuklar, oyun çagindadir. Bu çocuklarin daha çok dogal oyunlarla zaman geçirmeleri için teknolojik aletlerle iliskisini minimuma indirmesini saglayacak düzenlemelerle bulunulmasi, hem aile bireylerinin birbirleri ile daha nitelikli zaman geçirmeleri hem de çocugun kendisini kesfedecegi alanlar yaratilmalidir. Çocukla bahçe isleri yapmak, mutfak islerine ortak etmek, spor sayilabilecek faaliyetlerle tanistirilarak, okuma saatleri düzenleyerek okuma ve zamani kullanmayi ögreterek baslanabilir. Bu yaslar her seyin insa edildigi yaslar oldugundan okul öncesi çocugu olan anne babalarin bu konuya önem vermeleri gelecekte yasayacaklari çok büyük sorunlari engelleyici nitelikte olacaktir. 4 yasinda bir çocuk elinde tabletle bütün gün oyun oynuyor, çizgi film izleyerek zamanini hep böyle geçiriyorken 9 yasina geldiginde birden bire ben kitap okumaya baslayayim en iyisi demeyecektir. Zaman kavramini küçükken ögretilmediginde zamanda kaybolan ve kendisini kontrol edemeyen çocuklara dönüseceklerdir” diyor.
Okul çagindaki çocuklar kendi seçimlerini yapsin ve söz sahibi olsun
Okul çagindaki çocuklarda ise ya aile kendisinin saptadigi eksikliklere göre tatilde açik kapatmak ya da sinav hazirligi yapmak niyetiyle kendisi ödev gündemi de yaratiyor ya da okullarin verdigi ödevler yapiliyor. Ödev yapma ile ilgili dayatma, zorlama, gözdagi verme ya da asagilama türünden tavirlar sanildiginin aksine iyi motivasyon araçlari degildir diyen
Profesyonel Koç ve Egitmen Neslihan Erdogdu, öncelikle bu konuda çocugunuzla bir toplanti yapmayi ve bu toplantiyi son derece dengeli yürütmenizi öneriyor.
Bu toplanti sonunda ögrenci kendi kararlarini alarak ayrilmali ve büyük oranda yapmalidir diyen
Erdogdu, “Toplantida çocugunuza kendi eksiklikleri konusunda ne düsündügünü ve ne yapmayi planladigini sorarak baslayabilirsiniz? Ortaya çikan eksiklikler için; bunlarla ilgili çalismalari ne zaman yapmak istersin? Sabah erken mi öglen mi gece mi gibi seçeneklerle kendi seçimini yapmasini ve bu konudaki sorumlulugu almasini saglayici olabilirsiniz. Kendi seçimlerini yapan ve söz sahibi olan çocuk bunlari daha fazla uygulayacaktir. Böylelikle karar alma, uygulama, prensip edinme gibi kavramlari ögrenmesine katki sunmus oluyorsunuz. Sonra bu çalismalari sürdürmek için neye ihtiyaci oldugunu ve ona nasil yardim edebileceginizi sorun. Ve istekleri ile ilgili mutabakata varin. Hatta bunu yazili hale getirip bir yere yapistirin. Bu yaklasim çocugunuzu birey hissettirebilecek ve kendi kararlarini almasini saglayacak ve çocugunuzun hayatinda fark yaratacaksiniz” diyor.
Fark yaratmak, nasil fark yaratabilirim sorusundan geçer
Ödevler disindaki zaman için de mutabakata varilmasinin öneren
Neslihan Erdogdu, “bu tatilde neyi deneyimlemek, görmek, ögrenmek, kesfetmek istiyorsun diye sordugunuzda alacaginiz yanitlara göre planlama yapabilirsiniz. Onun isteklerinin yanina belki bir müze, belki bir doga yürüyüsü ya da tirmanisi, belki bir seramik atölyesi ziyareti gibi seyler ekleyebilirsiniz. Belki yillar sonra çocugunuz 2017’nin yaz tatilinde tanistigim müzik, resim, sanat, bilim, kisi hayatimi degistirdi diyecek. Unutmayin ki fark yaratmak, nasil fark yaratabilirim sorusundan geçer.