31 Agustos 2018 tarihinde Izmir'in Foça ilçesi sahillerinde denize döktügü petrol artiklari çevre faciasi yaratan Palau bayrakli ‘Harrier' isimli kuru yük gemisi hakkinda açilan savcilik sorusturmasi tamamlandi. Aliaga Cumhuriyet Bassavciligi tar
31 Agustos 2018 tarihinde Izmir in Foça ilçesi sahilleri ve özellikle Gencelli bölgesi bir çevre faciasina sahne oldu. Sahil önce agir bir koku sonra fuel oil kaplandi. Rüzgarin da etkisiyle denizdeki kalin petrol tabakasi Yeni Foça kiyilarina kadar uzandi. Yüzü askin kisi ve araçlarla günler süren sahil temizleme çalismalari baslatildi. Fuel Oil’in Palau bandirali ‘Harrier’ isimli kuru yük gemisi tarafindan denize döküldügü tespit edildi. Vatandaslar ve çevre gönüllüleri duruma tepkilerini sahilde toplanarak verirken, kirletenler hakkinda, çevre gönüllülerini temsilen (Gazeteci) Mustafa Feyzi Hepsenkal adina Av Senih Özay , Av Murat Fatih ülkü , Av Ahu Tahmilci tarafindan Foça Cumhuriyet Bassavciligi’na suç duyurusunda bulunuldu. Ayrica Foça Asliye Hukuk Mahkemesinde dava açildi.Çevreye verilen zararin tespiti için bilirkisi heyetinin atanmasi ve heyetin olay yerinde incelemede bulunmasi talep edildi. Foça Cumhuriyet Bassavciligi suç duyurusuna iliskin dilekçeyi geminin bulundugu bölge olmasi nedeniyle Aliaga Cumhuriyet Bassavciligi’na gönderdi.
Bu arada TÜBITAK raporlari ile geriye dönük uydu görüntüleri incelendi. Denizi kirlettigi kesinlesen Palau Bayrakli “Harrier” isimli gemiye Çevre Kanunu’nunca 1 milyon 644 bin 742 TL idari para cezasi kesildi. Çevre ve Sehircilik Bakanligi’nca da “Denizde yapilan temizlik çalismalarinin yaklasik 15 milyon TL tutarindaki tüm masrafi geminin ait oldugu firma karsilayacaktir” açiklamasinda bulunuldu.
GEMI DONATANI VE KAPTAN HAKKINDA KAMU DAVASI
Aliaga Cumhuriyet Bassavciligi sorusturmasini tamamladi. 17 Kasim 2020 tarihinde Aliaga 2.Asliye Ceza Mahkemesi’nde Gemi Donatani Julia Shipping Inc. ve gemi kaptani Mahesh Kaushal’a “Insan veya hayvanlara zarar verecek sekilde çevreyi taksirle kirletmek” suçundan kamu davasi açildi.
Iddianamede; “alinan bilirkisi raporunda Harrier isimli gemiden denize kirletici madde birakildigi, akabinde kirliligin kalici ortamda yayildiginin tespiti ile Harrier isimli gemiden denize birakilan ve deniz yüzeyine yayilarak Yeni Foça sahiline kadar ulastigi tespit edilen fueol oil kirliliginin bilimsel veriler ve tespitler neticesinde toprakta, kumda ve deniz sedimentinde yillar sürecek kalici etki birakabilecegi, kirlettigi alandaki deniz canlilari (bitki ve hayvanlar) ve kuslar üzerinde direkt olarak sagliklarina zarar verebliecegi, hatta ölümlerine sebep olabilecegi, kirlilikten etkilenmis deniz canlilarinin tüketilmesi durumunda insan sagligina da zarar verebilecegi, gemi donatani Julia Shipping Inc. nin gemi adamlarinin kusurlarindan kaynakli çevre kirliliginde donatan olarak sorumluluklari nedeniyle asli kusurlu oldugu, yaptigi bütün islerde tedbirli bir kaptan gibi davranmaya mecbur oldugundan, geminin sevk ve idaresinden sorumlu kaptan Mahesh Kaushal’in asli kusurlu oldugunun tespit edildiginin bildirildigi, tüm dosya kapsami, bilirkisi raporlari ve deliller birarada degerlendirildiginde Harrier isimli geminin meydana gelen çevre kirliliginden sorumlu oldugunun, gemi donatani ile kaptanin asli kusurlu olduklarinin belirlendigi”ne dikkat çekildi. Süphelilere atili suçun takibinin resen yapilmasi gereken suçlardan oldugu ve sorusturmanin sürüncemede kalmamasi açisindan bu hali ile CMK 170/2 maddesi uyarinca kamu davasi açilabilmesi için yeterli delile ulasildigi anlasilmakla; Süphelilerin yargilamasi yapilarak 1. Eylemlerine uyan 5237 sayili TCK 182/2 maddesi geregince cezalandirilmalarina, 2. Süpheliler hakkinda hapis cezasi ile mahkumiyet karari verilmesi halinde TCK 53/6 maddesinde yer alan “Güvenlik tedbirlerinin Uygulanmasina” karar verilmesi kamu adina talep ve iddia olunur” ifadelerine yer verildi.
(izmirbasingrubu)
HEPSENKAL “FOÇA KIYILARINDAN GEÇECEK TÜM GEMILER DIKKATLI OLSUN”
Harrier hakkinda çevre gönüllüleri adina hukuk sürecini baslatan Feyzi Hepsenkal yasanan çevre faciasinin, ekolojik kirlilige yol açtigini, buna ragmen geminin Aliaga ‘da bulunan gemi söküm tesislerinde bastankara edildigini, personelin gemiyi terk etmelerine izin verildigine dikkat çekti.
Feyzi Hepsenkal; “ Medeni dünyada seyrine bile izin verilmeyen, sökümünün çok özel kosullarda yapilmasi gereken gemiler, denizlerimizde seyir yapabilmekte, limanlarimiza girebilmekte, tehlikeli ne varsa denizlerimize bosaltmakta ve Aliaga gemi söküm tesislerinde sökülebilmektedir. Son derece tehlikeli radyoaktif madde yüklü Kuito, Ethan gibi gemiler bunlarin en bilinenleridir. Ege Kiyilari, gözde turizm cennetlerimiz Foça, Çesme, Karaburun, Urla sürekli bu ölümcül tehdit ile burun burunadir. Gerek Çesme gerekse de Foça’da meydana gelen facialarin küçümsenecek bir yani yoktur. Bu çevre facialarinda ihmali bulunan sorumlular ortaya çikarilarak haklarinda gerekli islemler yapilmali, benzer facialarin yasanmamasi için gerekli tedbirler ciddiyetle alinmalidir. Hakliligimiz mahkemelerimizce de görüldü, Aliaga 2.Asliye Ceza Mahkemesinde gemi donatani Julia Shipping Inc. ve kaptani hakkinda dava açildi. Güzel Foça’nin denizini kirleten, çevreye zarar verenlere karsi 2018 yilindan beri süren hukuk mücadelesi; hukukçu dostlarim Senih Özay, Murat Fatih Ülkü ve Ahu Tahmilci’nin üstün gayretleriyle yeni bir evreye ulasti. Geminin sahibi olan sirket ve kaptani hakkinda açilan kamu davasinin sonunda, saniklarin cezalandirilmasini diliyor ve bekliyoruz.Bundan sonra Foça’nin yakinindan, uzagindan geçecek tüm gemiler çok dikkatli olsun “dedi.