Radyo Trafik Genel Yayin Yönetmeni Cezayir Dogan’in sorularini yanitlayan Mert Intepe, araç kullanirken fren yapmaktan korkmamak gerektigini söyledi. Otomatik araba kullanicilarinin fren yaparken bazen korktugunu söyleyen Intepe: “Arabayi üzmeyelim gibi yumusak frene basariz. Benim arabam otomatik, frene birden basarsam savrulurum düsüncesiyle olabilir. Hayir, otomatik vitesli arabalarda da korkacak bir sey yok. Sanziman, motor asagida gereken isleri yapiyor. Siz yukardan fren pedalina olmasi gereken ihtiyaciniz seklinde ya da gücünüzle frene basin. Ve frene bastiktan sonra ki frenin siddetini tehlike geçene kadar azaltmayin. Ben rampa iniyorum yine mi basacagim? Evet, yine basacagiz. Neden biliyor musunuz çünkü durmanin baska yolu yok. Yoldasiniz ve güzergâhin sartlarinda zemin karli, buzlu, ya da hafif çise yagmurlu ya da farkinda degilsiniz biraz hizlisiniz. Yapacak tek bir sey korkmadan tüm gücünüzle frene basabilmek.” ifadelerini kullandi.
Özellikle kaygan zeminlerde fren yapmak kadar direksiyon hareketlerinin yumusak olmasi gerektiginin de altini çizen Ileri Sürüs Teknikleri Uzmani Mert Intepe, yanlis bilinen kurallara da degindi. Direksiyonu tutus açisinin birçok kisi tarafindan yanlis bilindigini, bunun bir sehir efsanesi oldugunu belirten Intepe sözlerini söyle sürdürdü: “Fren yapmak yeterli degil, karli ve buzlu zeminde yumusak direksiyon çevirebilmek de önemli bir detaydir. O yüzden direksiyonunuzu 10’u 10 geçe tutun diyoruz. Bir sehir efsanesi var 9’u 15 geçe diye direksiyon tutulmaz 10’u 10 geçe tutulur. Simdi direksiyonunuza bakin. Direksiyonu tuttugunuz yerin saat olarak düsünün 10’u 10 geçeye denk gelen yere bakin orada bir siskinlik var mi? Orada bir siskinlik varsa mühendis onu sizin basparmaklarinizi koyup oradan tutmaniz için yapti. En iyi direksiyon açisi budur.” dedi.
Trafikte Yasam programinda Cezayir Dogan’in sorularinin yani sira dinleyicilerin sorularina da yanit veren Mert Intepe, “iyi sürücü çok fazla fren kullanmaz” sözünün de yanlis bilinen bir durum oldugunu belirtti. Eski teknoloji araçlarda fren yapildiginda gerçekten araç sarsiliyordu ama günümüz teknolojilerinde bu durumun ortadan kalktigini söyleyen Intepe, “Az fren yapan kaliteli soför degildir” ifadesin kullandi. Intepe, ABS’nin çalisip çalismadiginin nasil anlasilacagi sorusunu ise; frene basildiginda, pedalda titreme varsa ABS saglikli çalisiyor demektir seklinde yanitladi.
Trafikte meydana gelen kazalarin büyük çogunlugunun sebebinin, fren yapmayi bilmemek oldugunun altini çizen Ileri Sürüs Teknikleri Uzmani Mert Intepe: “Dogru fren yapmak demek sudur; güzergâh sartlarinda dogru hizla gidiyorsa, dogru takip mesafesiyle gidiyorsan, korkmadan frene bas ve arabana emir ver çünkü araba düzle gittigini, islakta gittigini, rampada gittigini, kis lastigiyle gittigini bilmez. Sen bilirsin hizini ayarla korkmadan bas frene araban gerekeni yapacak sen merak etme teknolojimiz buna müsait.” dedi.
Meydana gelen trafik kazalarinda bazen fren patlamasi neden olarak verilse de Intepe bu durumun hiç dogru bir tabir olmadigini belirterek sunlari söyledi: “Fren patlamaz. Bu balon degil. Frende patlayacak bir mekanizma yok. Fren balatasi eskiyebilir, fren hidroligi azalabilir, fren hidroligi isini yapmayabilir, ya da mekanizma vazifesini dogru yapmiyor olabilir ama fren patlamalari genelde otomobilde olmaz agir vasita camiasinda duyulan bir tabirdir. Biraz hizli giderek yokus asagi frenleri isitmayla ilgili olarak fren siser, sistigi zaman isinma dolayisiyla özelligini kaybeder, siz frene bastiginizda is yapmiyor islemini yapmadigi için fren tutmuyor fren patladi deriz. Frende patlayacak mekanizme yok disk var, kampana var, fren yagi var, hortum var bir de elektronik sistem var ama patlayacak bir mekanizma yok. Soguktan hortum delinir, hidrolik akar sizar fren çalismaz patladi dersin. Balatan eskimistir frene basarsin tutmaz patladi dersin, çok yükün vardir rampa asagi arabayi hizlandirmis artik fren tutmuyordur, yan sanayi ürün kullanmissindir 2 gün sonra bozulmustur fren tutmuyordur ama patladi dersin. Fren patlamaz ya bakim ya da hiz sorunu vardir.”