19’uncu yüzyilin ikinci yarisinda baslayan tarihiyle kara tasimaciligina ayri bir önem kazandiran motosiklet, Birinci Dünya Savasi sirasinda cephedeki birliklerle hizli iletisim saglamak için atli habercilerin yerini almisti. 1960’lardan itibaren ihtiyaçlari karsilayan araç olmaktan öte hayat tarzina dönüsen motosiklet, günümüzde hâlâ popülerligini koruyor. Sanayi, iletisim ve ulasim tarihinin efsanelerinden olusan 14 binin üzerinde objeyle ziyaretçilerini agirlayan Rahmi M. Koç Müzesi de modern tasarimlariyla farkli zevklere hitap eden ‘iki teker’in dünden bugüne gelisimini yansitiyor.
Royal Enfield, 1935
Royal Enfield’in reklam slogani, “Silah gibi üretilmis” idi ve en taninmis modellerinin adi Kursun’du. 1931’de piyasaya sürülen bu model Hindistan’da hâlâ üretiliyor. Siniflarinda hiçbir zaman en hizli olamayan bu motosikletler, tasarimlarindaki yenilik ve kaliteyle tanindi. 1930’larda imal edilen Type B, tek silindirli, yandan valfli, 248 cc’lik bir motora sahip.
Zündapp, 1953
Zündapp, ilk olarak 1917’de Nürnberg’de Zünder-und Apparatebau G.m.b.H adi ile patlatici üreticisi olarak kurulmustur. Birinci Dünya Savasi sonrasinda silah parçalarina olan talebin düsmesi ile 1919’da motosiklet üretimine geçen sirket, 1984’te Japonlarin rekabetine karsi koyamayarak iflas etti. Yesil Fil olarak da bilinen KS60I, 1950’de piyasaya sürüldügünde Almanya’nin en hizli kara tasitiydi. Yatay karsilikli çift silindirli, üstten sübapli motor ve dört vitesli vites kutusu savas öncesi döneme ait ancak simdi teleskopik ön çatallar, pompa pistonlu arka süspansiyon ve degistirilebilir tekerlekler tüp seklinde bir kasaya monte edilmis.
Harley Davidson, 1946
1900’de kurulan Harley Davidson, Amerikan motosiklet endüstrisinin ve dünyanin kuskusuz en taninmis motosiklet markasi. 1937 yilinda Model V yerini bu dört manuel vitesli, Knucklehead Twins’in hareket dislisi ve tasarimina sahip Model U’ya birakti.
Lambretta, 1951
Lambretta, Innocenti tarafindan Italya Milano’da üretilen bir moped serisi. Sirket 1922 yilinda Fernando Innocenti tarafindan bir çelik boru fabrikasi olarak kuruldu. Ikinci Dünya Savasi sirasinda bombalanan fabrika ciddi sekilde hasar görünce, Fernando Innocenti ekonomik ve kisisel ulasimin önemini fark etmis ve motosiklete göre daha ucuz, kötü hava kosullari için daha fazla korunakli bir moped üretmeye karar verdi. Tasarimi bir devrim niteligi tasiyan mopedin ön kismindaki koruyucu siperlik, sürücünün diger motosikletlere kiyasla daha kuru ve temiz kalmasini saglamakti.
Triumph, 1915
Diger birçok motorsiklet üreticisi gibi Triumph da imalata bisikletle basladi ve kullandigi motorlari Minerva gibi sirketlerden satin aldi. Sirket, motosiklet ve scooterlar için tek, çift, üçlü ve dört silindirli motorlar üretti. 1960'lar ve öncesinde revaçta olmalari, modellerinin çogunun koleksiyonerlerin önemli parçalari haline gelmesini sagladi. 2 1/4 hp'lik Triumph "Junior" ilk kez 1913'de üretildi ve bu sekliyle imalatina 1922'ye kadar devam edildi. Junior'un silindir seklindeki benzin deposu ve önündeki süspansiyon yayi yillarca bu markanin en belirgin özellikleri oldu.
Bimota, 1979
Bimota üretime, sehir içi bisikletleri için özel olarak imal ettigi sasilerle geçti. 1973'te piyasaya çikarilan ilk model olan HB1 (Honda/Bimota) krom molibden iskelete ve standart CB750 dört silindirli Honda motora sahip. Bimota'nin asil tutkusu ise yarislardi. 1975'te bir Bimota/Yamaha ile 350 cc Dünya Sampiyonlugu’nu, 1976'da ise Bimota/Harley-Davidson ile 250 cc ve 350 cc Dünya Sampiyonluklari’ni kazandi. Bu araç sasi takimi veya tam bir araç olarak üretilen ilk Bimota... Sadece 140 adet üretilen ve magnezyum tekerlekleri olan aracin motor kapasitesi 750'den 865 cc'ye çikarilarak üstün olan performansi daha da artirildi.