Yeni ILO-UNICEF raporu, halen 1,5 milyar çocugun aile veya çocuk nakit yardimindan yararlanamadigi dünyamizda sosyal koruma kapsam açiginin kapatilmasi için çagri yapiyor.
Uluslararasi Çalisma Örgütü (ILO) ve Birlesmis Milletler Çocuklara Yardim Fonu (UNICEF) tarafindan yayinlanan yeni rapora göre sosyal koruma, çocuk isçiliginin en önemli nedenlerinden birisi olan aile yoksullugunu ve kirilganligini azaltiyor.
Çocuk Isçiliginin Ortadan Kaldirilmasinda Sosyal Korumanin Rolü: Kanitlar ve Politika Etkileri baslikli rapor, 2010 yilindan beri yapilan birtakim arastirmalarda elde edilen kanitlari, sosyal korumanin, ailelerin ekonomik veya saglik alanindaki zorluklarla basa çikmasina yardim etmek suretiyle çocuk isçiligini nasil azalttigini ve okullastirmayi nasil destekledigini ortaya koyuyor.
Ancak arastirmaya göre, tüm çocuklarin sosyal korumadan yararlanmasini saglama yolunda çok az ilerleme kaydedildi. Dünyada 0-14 yas arasi çocuklarin yüzde 73,6’si veya 1,5 milyar çocuk aile veya çocuk nakit yardimi alamiyor. Raporda belirtildigi üzere, böylesine büyük bir koruma açiginin kapatilmasi, hem de ivedi olarak kapatilmasi gerekiyor.
Rapora göre, hükümetler, sosyal korumayi desteklemek için kullanabilecekleri bir dizi politika aracina sahip; ancak, politika belirleyiciler kesin sonuç alici biçimde harekete geçmezse, COVID-19 küresel salgini , devam eden çatismalar, artan yoksulluk ve iklim degisikligi nedeniyle çocuk isçiligi daha da yayilacak.
Dünyada 160 milyon çocuk , ya da 5-17 yas araligindaki her 10 çocuktan 1’i, çocuk isçiligi kapsaminda ve 2016 yilindan bu yana, azaltma yönünde kaydedilen ilerleme durdu. Bu egilim COVID-19 krizi baslamadan önce de vardi. Tahminlere göre, önleme stratejileri olmamasi durumunda, artan yoksulluk ve kirilganlik nedeniyle, çocuk isçiligi yapan çocuklarin arasina 2022 sonuna kadar 8,9 milyon çocuk daha eklenecek.
Raporda, çocuk isçiliginin önlenmesi ve ortadan kaldirilmasi için öneriler de bulunuyor.
Çocuklar için sosyal koruma açigini kapatmak: Yani, çocuk yardimlarini öncelikli hale getirmek, diger yandan kayit disi ekonomide çalisan iki milyar isçiyi sosyal koruma kapsamina almak, böylece kayit disindan kayitli ekonomiye geçislerini desteklemek.
Entegre sosyal koruma istemleri kurmak: Ülkeler çocuk ve aile yardimlari, dogum ve issizlik yardimlari, yaslilik ayligi ve saglik korumasi dahil olmak üzere insan ömrü boyunca yeterli yardimlari saglayan sosyal koruma sistemlerine sahip olduklarinda, çocuk isçiliginin azaltilmasi daha kolay olur.
Sosyal koruma programlarini kapsayici ve çocuk isçiligine duyarli biçimde tasarlamak: Asagidakileri gerektiren böyle bir tasarim çocuk isçiligini azami ölçüde azaltir:
Basta en kirilgan gruplar olmak üzere, çocugu olan tüm hanelere ulasacak biçimde çocuk ve aile yardimlarini uygulamaya koymak;
Kayit prosedürlerini sadelestirmek ve farkli yardim ödeme mekanizmalari olusturmak suretiyle, bakim hizmeti sunan kisilerin sosyal koruma yardimi almalarini kolaylastirmak;
Sosyal koruma programlarini tamamlayacak biçimde, çocuklar için evrensel, kaliteli ve temel egitimin yani sira diger hayati önemdeki sosyal hizmetlere yatirimlari artirmak.
Harekete geçmek için oybirligini güçlendirmek amaciyla, çocuk isçiligini sona erdirmek ve evrensel sosyal koruma sistemini kurmak için mevcut olan güçlü siyasi taahhüde dayanmak: Sürdürülebilir Kalkinma Gündemi, 2021 yilindaki Uluslararasi Çalisma Konferansi’nda ulasilan güçlü oybirligi ve Durban’da düzenlenen Çocuk Isçiliginin Ortadan Kaldirilmasi 5. Küresel Konferansi sonuçlari, uluslararasi girisimlerin koordine edilmesine katkida bulunabilir.
Kalkinmanin itici gücü olarak sosyal koruma sistemlerine yatirim yapmak: Hemen hemen tüm ülkeler, çocuklar için sosyal koruma sistemlerinin güçlendirilmesine kademeli olarak yatirim yapabilecek ulusal kaynaklarini seferber etme olanagina sahiptir.