CHP Izmir Milletvekili Kamil Okyay Sindir, geminin Aliaga'da sökülmek üzere yola çikmasiyla birlikte AKP iktidarina sert sözlerle yüklendi.
2021 yilinin Mayis ayinda 600 ton asbest ve radyoaktif madde tasiyan Nae Sao Paulo isimli Brezilya gemisi ve benzerlerinin Aliaga’da sökümleri ile olusacak basta asbest ve benzeri çevre kirletici etmenler hakkindaki sorunlari Bakanliga verdigi soru önergesiyle Meclis ve kamuoyunun gündemine tasiyan CHP Izmir Milletvekili Kamil Okyay Sindir, geminin Aliaga’da sökülmek üzere yola çikmasiyla birlikte AKP iktidarina sert sözlerle yüklendi.
Geçen yil konuyu Meclis gündemine de tasiyan Sindir, yasanan gelismeler isiginda 2021 yili Mayis ayinda kamuoyu ile paylasmis ve Eylül ayinda ise Çevre Sehircilik ve Iklim Degisikligi Bakanligi Murat Kurum’a yanitlamasi istemiyle Meclis’e soru önergesi vermisti. Sindir, “Bu ve benzeri gemilerin Türkiye’de sökülmesine izin vermek halk sagligini hiçe saymak, doga katliamina razi olmak, ekolojik yikima zemin hazirlamaktir. Bu yasamsal riskin vebalinin altina girmeyin. Karari derhal iptal edin” çagrisinda bulundu.
IZMIR ZEHIRLI ATIKLAR MERKEZINE DÖNÜSTÜRÜLÜYOR
Nae Sao Paulo Gemisi’nin Aliaga’da sökülecek olmasini sert sözlerle elestiren Sindir, “600 ton asbest ve radyoaktif madde barindiran ve hiçbir ülkenin kabul etmedigi gemiye izin verilerek sökülmek için Aliaga’ya getiriliyor. Asbest, agir yaglar, agir metaller ve radyoaktif maddeler barindirdigi söylenen, nükleer denemelerde kullanilan geminin sökülmek için Aliaga’miza getirilmesine izin verilmesi Izmir’imizin zehirli atiklar merkezine dönüstürülmesi demektir. Aliaga’miz dünyanin çöplügü haline geliyor. Gelecegimiz, dogamiz, yok ediliyor. Gözü dönmüs kar hirsiniza, gemiyi söken isçilerimizi, onlarin çocuklarini, ailelerini kurban ettirmenize seyirci kalmayacagiz” dedi.
IKTIDAR IZMIR’I GÖZ GÖRE GÖRE ZEHIRLIYOR
Geminin derhal geri gönderilmesi gerektigini ifade eden Sindir, “Sayin bakan geçen yil ayni konuda verdigimiz soru önergemize verdigi yanitta 2016 yilinda 12123,982 ton tehlikeli atik ile 2150 kg asbest bertaraf edildigini ifade etti. Sayin bakan sökümü yapilmasi planlanan gemiye iliskin basina yaptigi açiklamada ise; “Gelen gemide söylendigi gibi 900 ton degil, 9 ton (9.000 kg)asbest var” ifadelerini kullandi. Bu oran bile tek bir gemiden çikan asbestin çok tehlikeli oldugunun göstergesi degil midir? Aliaga’da daha önce karaya oturtulup kurallara uygun olmayan sekilde gemi sökümlerinin yapildigini ve bu nedenle de çevreye çok miktarda asbest ve tehlikeli madde salimi yapildigini biliyoruz. Hiçbir ülkenin sinirlarina dahi sokmadigi bu geminin de Türkiye’de sökülmesine izin vermek halk sagligini hiçe saymak, doga katliamina razi olmak, ekolojik yikima zemin hazirlamaktir. Bu vebalin altina girmeyin. Karari derhal iptal edin, 1 yil önce uyardik ölüm gemisini geri gönderin. Maalesef hiçbir gelir doganin, denizin ve bölge insanin sagligindan daha kiymetli degildir. Izmirlilerin gelecegini umursamayan bu iktidar, Izmir’i göz göre göre zehirliyor” dedi.
Sindir, Çevre, Sehircilik ve Iklim Bakani Murat Kurum’a yanitlamasi istemiyle TBMM’ye verdigi önergede su sorulari yöneltti:
1- 2016 yilinda ülkemizde yapilan gemi sökümünden 12123,982 ton tehlikeli atik ile 2150 kg asbest bertaraf edildigini ifade etmistiniz. Bugün sökümü yapilmasi planlanan gemiye iliskin basina yaptiginiz açiklamada ise; “Gelen gemide söylendigi gibi 900 ton degil, 9 ton (9.000 kg)asbest var” ifadelerini kullandiniz. Bu oran bile tek bir gemiden çikan asbestin çok tehlikeli oldugunun göstergesi degil midir?
2- Yine basina yapmis oldugunuz açiklamada bu sökümün sadece iki ülkede “Hindistan ve Türkiye” oldugunu söylemissiniz. Sökümü yapilacak gemi için Hindistan istekli olmus mudur?
3- Sökümü yapilacak gemiden elde edilecek gelir ne kadardir? Bu gelir çevrenin, doganin, denizin ve bölge insanin sagligindan daha mi kiymetlidir?
4- Geminin Türk karasularimiza girdiginde inceleme yapacaginizi ve aksi bir durum olmasi halinde geri göndereceginizi ifade etmissiniz. Ülkemizden bu konuda bir heyet geminin karasularimiza girmeden demirli oldugu limanda/yerde denetimini neden yapmamistir?
5- Basina yansiyan bu gemi disinda ülkemizde sökümü yapilmasi planlanan asbest barindiran gemi var midir? Varsa sayilari ve barindirdiklari asbest miktari nedir?