IZMIR'DE ‘SIFIR ATIK KÜTÜPHANELERI' ILE GERI DÖNÜSÜM KÜLTÜRÜ YAYGINLASTIRLIYOR

IZMIR

‘Sifir Atik Kütüphaneleri' ile Türkiye geneli 2. Siraya yerlesen Izmir, geri dönüsüm kültürünün yayginlastirilmasi adina çalismalarina hiz kesmeden devam ediyor.

‘Kütüphanesiz Okul Kalmayacak ve Sifir Atik’ projeleri kapsaminda 81 ilde geri dönüsüm yoluyla yüzlerce kütüphane yapildi. Söz konusu proje ile okullarda geri dönüsüm kültürünü yayginlastirmak amaçlaniyor. Ocak ayi itibari ile Türkiye genelinde 2. olan Izmir projeye hiz kesmeden devam ediyor.

Okullar arasi imkân farkliliklarini azaltmak için 2021 yili Ekim ayi sonunda baslatilan ve 31 Aralik 2021 tarihinde tamamlanan ‘Kütüphanesiz Okul Kalmayacak’ projesi kapsaminda Izmir’de kütüphanesi olmayan okullara yeni kütüphane ve kitapliklar yapilmis, kütüphanesi olup eksikleri bulunanlar ise zenginlestirilmisti.  Daha sonra okullarda geri dönüsüm kültürünü yayginlastirmak için ‘Kütüphanesiz Okul Kalmayacak’ ve ‘Sifir Atik’ projelerini birlestirerek 2022 yili Ocak ayinda 81 ilde geri dönüsüm yoluyla 250 kütüphane yapma karari alindi. 


Izmir’de söz konusu proje kapsaminda kütüphane kurmak için toplanan atik malzemeler okullarda idareci, ögretmen ve ögrenciler tarafindan bir araya getirilerek çalismalara baslandi. Kullanilmayan palet, plastik kapak, deterjan sisesi, tahta, kasa, kutu, lastik, ip gibi birçok atik malzeme ögretmen ve ögrencilerin ortak çalismalari ile dönüstürülerek masa, sandalye, kitaplik ve buna benzer kütüphane malzemesi olarak hayat buluyor. Böylece hem kütüphane amaçli özgün alanlar kazaniliyor hem de geri dönüsüm kültürü yayginlastiriliyor.

Izmir Il Milli Egitim Müdürlügü bünyesinde birçok okul bu projeye büyük bir istekle dahil oldu. Çigli Fen Lisesi çalismalara ‘Sifir Atik Projesi’ kapsaminda atik olusumunun önlenmesinden basladi. Atiklarin azaltilmasi, kaynaginda ayri biriktirilmesi, geçici depolanmasi, tasinmasi ve islenmesi süreçlerinin hepsini içine alan Sifir Atik Yönetim Sistemine geçildi. Bilgilendirici dokümanlarin hazirlanmasi noktasinda yenilikçi fikirler degerlendirmeye aldi. Uygulamada verimi arttirmak için bilgilendirici materyallere yer verildi. Okulun ''Elin Ellerimde '' sosyal sorumluluk proje ögrencileri ile beraber kullanilmayan veya ihtiyaç fazlasi okul malzemelerinin yeniden kullanimi için bir taslak çikarildi. Okulun konumu itibari ile çevresinde bulunan fabrikalarla sifir atik için arastirmaya geçildi. Okuma kösesinin tasarimi sonrasi paletlerden masa, 2 adet koltuk ve kitaplik olusturuldu. Resim kulübü ögrencilerinin de destegi ile okuma kösesi tamamlandi.


Karabaglar Cumhuriyet Ilkokulu ögretmen ve ögrencileri ortak çalisma ile evlerden ve okuldan atik malzemeleri topladi. Atik kumaslarla araba tekerlekleri kaplanip puflar, içleri atik elyaflarla doldurulmus koltuklar yapildi. Atil durumdaki valizlerin metal aksamlari ve eski ahsap kutular ile raflar ve sehpa yapildi. Atil haldeki halilar temizlenip onarildi bir tanesi yere bir digeri banka konup rahat okuma alanlari yapildi. Ögrenciler özlü sözleri atik malzemelerle çerçeveleyip düzenledi. Karton kutular atik kumaslarla süslendi ve ‘Yasanabilir Bir Dünya Için Bir Önerim Var’, ‘Kitaplarimi Paylasiyorum’ isimleri ile öneri kutulari yapildi.


Dikili Halk Egitimi Merkezi’nde sifir atik anlayisi ile atik malzemeler kullanilarak kurum merkez binasinda koridor kütüphanesi olusturuldu. Atik malzemeler islenerek çok farkli görüntü ve amaçla yeniden kullanima kazandirildi ve ortaya bir koridor kütüphanesi çikti. Plastik atik borularin, eski lastik ve tabaklarin, plastik kasalarin, gazoz siselerinin, yogurt kovalarinin, kullanilmayan kanaviçelerin, dantellerin ve daha buna benzer birçok atik malzemenin degerlendirilmesi ile ortaya çikan ‘Koridor Kütüphanesi’ için kursiyerlerin emegi geçti. Ayrica kütüphaneye yine kursiyerler kitap bagisinda bulundu.