Üsküdar Üniversitesi Kurucu Rektörü, Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, yaklasan Kurban Bayrami’nin çocuklara nasil anlatilmasi gerektigine iliskin degerlendirmelerde bulundu.
Prof. Dr. Nevzat Tarhan, 7 yasina kadar olan çocuklarda istemeyen çocuga kesimin gösterilmemesi gerektigini kaydederek “Aileden herkes gidince çocuk da istiyorsa çocugu mutlaka bilgilendirmek gerekiyor. Kurban kesmenin gerekçeleri çocuga anlayacagi sekilde anlatilmali. Çocuk izlemek istiyorsa da mutlaka bayramin ibadet yönü ve manevi yönü anlatilmali. Bayramlar komsu ve akraba iliskilerinin güçlendigi, bire bir iyilik yapma dönemidir.” dedi.
Çocugun duygusal bag kurdugu kurbanin ona bilgi verilmeden birden kesilmesi halinde olumsuz sonuçlarin yasandigina dikkat çeken Tarhan, “Kurban önceden geliyor, çocuk kurbanlik hayvanla oynuyor, çocuk kurbanlikla arasinda duygusal bir bag kuruyor. Kurbanligi yatirip kesmeleri korkuya da sebep oluyor. Sirf bu nedenle et yemeyen çocuklar vardir. Çocugu hiç bilgilendirmeden, gözlerinin önünde yatirip keserseniz böyle olumsuz sonuçlar dogurabilir.” uyarisinda bulundu.
Dini görev oldugu anlatilmalidir
Olumsuz sonuçlarla karsilasmamak için Kurban Bayrami’nin çocuga anlatilmasi gerektigini ifade eden Prof. Dr. Nevzat Tarhan, sunlari söyledi:
“7 yasindaki çocukta artik gerçeklik duygusu ve soyut düsünce gelismeye basladigi için kültürel ögrenim ön plana çikar. Bunun bir dini görev oldugu, yoksullara yardim gibi sosyal boyutu oldugu anlatilmalidir. Özellikle Kurban Bayrami’nda ortaya çikan yardimlasma kültürü hakkinda bilgi verilmeli. Bayramdan bayrama evine et giren ihtiyaç sahipleri oldugu, yoksullarin düsünülmesi gerektigi anlatilmali, sosyal bir ibadet oldugu vurgulanmalidir. Kurban Bayrami’nin hem ibadet yönü hem de manevi boyutu gerekçeleriyle anlatilarak çocuk için zihinsel olarak kabul edilebilir hale getirmek gerekir. Bu 7 yasindan büyük çocuklar için de geçerlidir. Kurbani bir siddet olarak görmek degil de dini ritüel olarak görmesini saglamak gerekiyor.”
Çocugun zihinsel olarak hazir olmadigi zamanlarda korkularin ortaya çiktigini vurgulayan Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Çocugu zihinsel ve psikolojik olarak kurbanin ne anlama geldigini, kan akitmanin bir zevk olmadigini anlatmak gerekiyor. Sadece bu bayramda degil, diger zamanlarda da protein ihtiyacimizi karsilamak için hayvansal gidalar tükettigimizi çocuga anlatmak gerekiyor. Hayvanlarin bu amaçla beslenip büyütüldügünü, zamani gelince de kesilip tüketildigini, evrende böyle bir denge oldugunu söylememiz önemli.” dedi.
Anne ve babanin çocuga kendi korkularini yansittigini belirten Prof. Dr. Tarhan, “Çocuk asiri korkuyorsa anne baba bu konuda özelestiri yapmali. Çocugun travma yasayacagi endisesi varsa çocuk o ortama hiç sokulmamali. Anne baba sogukkanli ise çocuk da sakin olur çünkü çocuk anne ve babaya bakar. Anne baba normal ritüelleri yapiyorsa çocuk da sakin olur. Kurban Bayrami’nin gerekçesi sabirla ve sakin bir sekilde anlatilirsa çocuk da ikna olur. Anne ve babasinin beden diline bakarak ya güven olusur ya da korku olusur.” dedi.
Çocuklara hayatla ilgili sorumluluklarin verilmesi gerektigini vurgulayan Prof. Dr. Nevzat Tarhan, merhamet ve iyilik gibi duygulari anlatmak açisindan bayramin önemli oldugunu da kaydetti. Çocuga kötü duygularla bas etmek ve merhamet kavraminin ögretilmesi gerektigini belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Özgürlük ve sorumluluk dengesinin ögretilmesi gerekiyor. Küçük yaslardan itibaren hayatin sorumluluklarinin çocuga verilmesi gerekiyor. Bayram bunun için bir firsat. Bayram çocugun sosyallesmesine katki saglar. Özellikle bayramlar komsu ve akraba iliskilerinin güçlendigi, bire bir iyilik yapma dönemidir. Kisilerin tanimadigi insanlara yardim ettigi dönemlerdir bayramlar. Çocuk iyilik yapmayi da bu dönemde ögrenir. Iyilik yapmak öyle bir duygu ki hem karsi tarafi hem iyilik yapani mutlu ediyor. Bayramda yardimlasmak, ziyaretlerde bulunmak gibi unutulan geleneklerimiz çocugun hayati ögrenmesine vesile oluyor.” diye konustu.