Dikkat eksikligi çocuklarda odaklanma yetenegini etkileyen bir durum. Üstelik bu sorun çocuklarin akademik basarisindan sosyal iliskilerine kadar birçok konuda olumsuz etkiler dogurabiliyor.
Uzm. Klinik Psikolog ve Uzm. Diyetisyen Merve Öz, özellikle içinde bulundugumuz su dönemde çocuklarin dikkat sürelerini artirmaya yönelik öneriler verdi.
Özellikle online ders sirasinda, ortamin sessiz, iyi aydinlatilmis ve normal oda sicakliginda olmasinin çocugun odaklanmasina katki saglayacagini söyleyen Yeditepe Üniversitesi Kosuyolu Hastanesi’nden Uzm. Klinik Psikolog ve Uzm. Dyt. Merve Öz, “Mümkünse çocugunuzun ayri bir odasi olmasi, küçük kardesi varsa ders saatlerinde bu odaya girmemesi odaklanma açisindan önemlidir. Masasinin ve çalisma ortaminin düzenli olmasi, dikkati dagitacak farkli ders materyallerinin masanin üzerinde bulundurulmamasi önemlidir. Bunun yaninda çocugun çalisma alanindan tablet, telefon gibi elektronik cihazlar çikarilmali ya da kapatilmali. Aksi halde, her türlü dikkat dagitici unsurdan etkilenen bu çocuklara yarardan çok zarar verilmis olur.”
Masada atistirmalik bir seyler oldugunda çocugun odaklanamadigi için verimli ders dinleyemedigini vurgulayan Uzm. Klinik Psikolog ve Uzm. Dyt. Merve Öz, “Önündeki yiyecekler ders verimini düsürüyor, odaklanmayi zorlastiriyor” diyerek özellikle online dersler sirasinda çalisma odasinda yiyecek olmamasi gerektigini söyledi. Bunun yaninda su tüketimi odaklanmayi artirarak, beynin hizli çalismasini sagladigi için çocuklari su tüketmeye tesvik etmek gerekiyor. Ancak çocuklarda su içme aliskanligi çok zor olusmakta ve çocuklar genelde günlük içmeleri gereken su miktarini içemiyor. Bu nedenle; masada ya da çocugun çalisma ortaminin yakininda mutlaka su bulundurulmasi aliskanlik kazandirmada yardimci oluyor.
3-EVDE IP ATLATIN, TRAMBOLINDE ZIPLATIN
Çocuklar, 10 dakika teneffüslerinde telefonlari ile vakit geçirdikten ya da TV izledikten sonra derse odaklanmalarinin mümkün olamayacagini anlatan Uzm. Klinik Psikolog ve Uzm. Dyt. Merve Öz, “Derse girince dogal olarak akillari oyunda ya da dizide kalacaktir. Bunun yerine ip atlamalari, trambolinde ziplamalari, evin içinde yürümeleri, küçük egzersizler yapmalari hem enerjilerini atmaya yardimci olacak hem de derse odaklanmalarini kolaylastiracaktir” diye konustu.
4- BIRLIKTE ZEKÂ OYUNLARI OYNAYIN
“Düzenli beyin egzersizleri yapmak, bulmaca çözmek ve zeka oyunlari oynamak çok güçlü bir sekilde konsantrasyon artirici etkiye sahiptir” diyen Uzm. Klinik Psikolog ve Uzm. Dyt. Merve Öz, bu nedenle çocuklarin ödevlerinden ve online derslerinden arta kalan zamanlarda; satranç oynamak, puzzle yapmak, bulmaca çözmek, su doku oynamak gibi aktivitelere yönlendirilmesi gerektigini ifade etti.
“Arkadaslari ile uzak kalan çocuklarin aileleri ile güzel vakit geçirmeleri duygusal ve sosyal gelisimlerine fayda sagliyor” diyen Uzm. Klinik Psikolog Merve Öz, “Tombala, jenga, scrable gibi kutu oyunlari ve satranç hem çocuklarin dikkat seviyelerini, el becerilerini, iletisim becerilerini gelistirecek hem de ailece güzel vakit geçirmeye yardimci olacaktir” diye konustu.
5- MUTLAKA KAHVALTI YAPTIRIN
Özellikle online ders sistemiyle birlikte bazi çocuklarin kahvalti yapmak konusunda direnebiliyor. Ancak çocuklarin online derslerine baslamadan önce kahvaltilarini yapmis olmalari derse konsantrasyon saglamalari açisindan önem tasiyor. Dolayisiyla mutlaka kahvalti yapilmalidir. Ayrica, gün içinde de ana ögünlerin yani sira 3 ara ögün almalari da hem konsantrasyonun saglamasinda, hem de genel sagligi açisindan çok önem tasimaktadir.
“Uyku sadece vücudumuzun degil, beynimizin de dinlenmesi için sarttir” diye konusan Uzm. Klinik Psikolog ve Uzm. Dyt. Merve Öz, sözlerine söyle devam etti: “Yeterli uyku, fiziksel ve bilissel gelisim için olmazsa olmaz bir önem tasimaktadir. Çocuklarda uzun süreli uyku bozuklugu durumunun bilissel islevsellikte; dikkat, ögrenme ve hafiza gibi sorunlara yol açabilmektedir. Bu nedenle çocuklarin uyumalarini engelleyecek yüksek sesten kaçinilmalidir. Çocuklarin uyuma saatleri hafta içi ve hafta sonu için belirlenip belirlenen saatlerin disina çikilmamasi gerekmektedir.”
Çocuklarla birlikte çalisma düzeni ve plani olusturulmasini öneren Uzm. Klinik Psikolog ve Uzm. Dyt. Merve Öz, çocugun bu baglamda olumlu davranislarinin takdir edilmesinin, olumlu davranislar yapma sikligini artiracagini da sözlerine ekledi. Çocuklara karsi “çok dikkatsizsin.” “önüne bakmiyor musun?” “kirk kere söyledim ayni hatayi yapiyorsun” gibi cümleler kurmanin dikkatini artirmamakla birlikte çocuklarda yetersizlik ve beceriksizlik duygularini ortaya çikaracagini isaret etti.
“Çocuklariniz, arkadaslari ile yüz yüze görüsemiyorsa bile görüntülü konusmalarina olanak saglayin. Ayrica, arkadaslarina hasret kalan çocuklar derslerde arkadaslari ile sohbet etmeye çalisirken ya da arkadaslarina, ögretmenlerinden daha çok odaklandiklarindan derslerine yeteri kadar odaklanamayabiliyorlar” diye konusan Uzm. Klinik Psikolog ve Uzm. Dyt. Merve Öz, ders disindaki zamanlarda arkadaslari ile vakit geçiren çocuklarin, derse daha kolay odaklanabileceklerinin altini çizdi.