Pandemide Sinavlara Nasil Hazirlanmali?

Covid 19 yasaklarindan dolayi eve kapanipegitim sürecini online olarak sürdüren ögrenciler, sinavlara kendi baslarina hazirlanmaya çalisiyorlar. Peki bu süreci iyi yönetmek ve sinavlarda basarili olmak nasil mümkün olabilir? Egitim danismani Baris Balci,

Gündem 8.02.2021 15:35:35 0
Pandemide Sinavlara Nasil Hazirlanmali?

Pandemiyasaklari süphesiz en fazla ögrencileri etkiledi. Okullarin kapali olmasi nedeniyle eve kapanan ögrenciler, bir yandan online dersleri takip edip okullarinda basarili olmaya çalisirken, diger yandan lise ve üniversite sinavlarina hazirlaniyorlar.

Egitim Danismani Baris Balci, kendini disipline edebilen ve bu süreci iyi yöneten ögrencilerin sinavlarda basarili olacagini söyledi. Sinav ögrencilerine ve ailelelerine danismanlik yapan, her yastan ögrenciye hizli okuma egitimleri veren Balci, pandemi sürecinde sinava hazirlanma konusunda su önerilerde bulundu:

Gerçekçi Hedef Belirlemek

Kisinin hedefi sekillenir ve gelecekle ilgili bir beklentisi olusursa ona ulasmak için iradesini ortaya koyar ve daha sabirli hareket eder. Ancak yüksek hedefler belirleyip denemelerde istedigi sonuçlari alamamak ögrenciyi ümitsizlige sürükleyebilir. Bu nedenle ögrenci; kendi seviyesine uygun gerçekçi hedefler belirleyip, güçlü ve zayif yönlerini bilerek, çalisma programini ona göre düzenlemelidir.

Çalisma Programi Yapmak

Basari için plan olmazsa olmaz. Siz eger plan yapmazsaniz; o plani bilgisayar oyunlari yapar, televizyon yapar, uyku yapar. Ögrenci kendisine çalisma programi hazirlamak için ögretmenlerinden yardim alabilecegi gibi, günlük-haftalik plan nasil yapilir diye bakarak, internetten de yararlanabilir. Bu programda zaman ve saat kosulu olmalidir. Bu programa mümkün oldugunca uyulmaya çalisilmalidir.

Yemek ve Uyku Saatleri Düzenlenmek

Ögrencilerin programli olabilmeleri için öncelikle ailelerin uyku ve yemek saatlerini düzenlemesi ve buna uymasi gerekiyor. Tabii bu saatler kararlastirilirken ögrencinin online ders saatleri de dikkate alinmalidir.

Irade ve Öz Disiplin

Bu süreçte ögrenci kendi ayaklari üzerinde durup, kendi yasantisini sürdürebilir beceri ve donanima sahip olmalidir. Bir kosul olmaksizin, kendi basina televizyonu, telefonu, bilgisayari yönetebilir olmasi basarinin en önemli anahtaridir. Irade ve öz disiplin çok önemlidir.

Günlük Çalisma Süresi

Ögrenciler için “günde su kadar saat çalismali” denilebilecek standart bir süre yok. Günlük çalisma süresi; kisinin seviyesine ve hangi sinifta olduguna göre degiskenlik gösterir. 

Örnegin ilkokul ögrencileri için günlük bir saat ödevini yapip, yarim saat kitap okumak yeterli olabilir. Ama ortaokul ve lise ögrencileri için, özellikle de sinava hazirlananlar için bu çok yetersizdir. 8. sinif ve 12. sinif ögrencileri günlük ders tekrari yapmali, çesitli kaynaklardan test çözmeli ve haftada bir deneme sinavi çözmelidir. Zayif olan dersler tespit edilip onlara yönelik arti çalismalar yapilmalidir. 

Deneme Sinavlari Çok Önemli

Sinav adayi ögrencilerin belirli periyotlarda deneme sinavi çözmeleri gerekir. Bu denemeler neyi yapip neyi yapamadigini gösterir. Ögrenci denemelerde eksiklerini görme ve giderme firsati bulur. Sinava kadar denemelerde hatalar yapilmasi ve bu hatalarin giderilmesine yönelik yapilacak çalismalar, sinavda daha az hata yapilmasini saglar.  

Katsayisi Yüksek Derslere Dikkat!

Gireceginiz sinavda katsayisi yüksek olan; matematik, Türkçe gibi derslere, diger derslerden 3-4 kat daha fazla zaman ayrilmalidir. Ögrenci zayif oldugu derslere zihnin daha iyi algiladigi sabah saatlerinde çalismali, ögleden sonra ve aksam saatlerinde ise daha güçlü oldugu derslere çalismali ya da videodan konu anlatimi izleme gibi pasif çalismayi tercih etmelidir. Sinava çok zaman varken ögrenci zayif oldugu derslere agirlik vermeli, sinava 1-2 ay kala ise güçlü oldugu derslere yogunlasmali, daha fazla deneme ve test çözmelidir. Günlük, haftalik, aylik tekrar yapmak bilginin pekismesini saglar. Eger ögrenci, çalistigi konularla ilgili video izler, özet çikarir, test çözerse bilgiyi daha iyi pekistirmis olur.

Sayisal Dersleri Anlamak Için Video Izlemek

Matematik gibi sayisal veya teknik dersleri anlayabilmek için internetten konu anlatimli videolar izlenmelidir. Yine internette çesitli yayinlarin soru çözümleri ile ilgili hizmetlerinden yararlanilabilir. Ayrica ögrenci, ders ögretmeni ile iletisim kurarak anlamadigi sorulari sormalidir.Online egitim sürecide ögretmenler ögrencilerine seve seve yardimci olacaktir.

Odaklanma Sorunu Yasamamak Için

Ders çalisirken veya sinavlarda odaklanma ve dikkat daginikligi sorunu yasamamak için ögrencinin günlük hayatinda yaptigi seye odaklanmasi gerekir. Örnegin yemek yerken sadece yemek yemeye odaklanmali, telefon veya televizyonla ilgilenmemelidir. Beyin tek bir seye odaklanmaya alismalidir. Yürürken yürümeyi düsünmek, su içerken su içmeyi düsünmek gibi. Ayni anda birkaç sey yapildiginda sinavlarda dikkat ve odaklanma sorunu ortaya çikabilir.

Hizli Okumak Avantaj Saglar

Yeni nesil sorularda ögrencinin sadece bilgisi degil, belirlenen süre içinde bilgiyi kullanma ve yorumlama gücü de ölçülüyor.  Ögrenci, sorunun cevabini bilse de, baski altinda ve sikistirilmis zamanda bilgilerini kullanamayabiliyor. Bu nedenle hizli okumak ve okudugunu anlamak çok önemli. Hizli okuma teknikleri kisinin okuma hizini, algilama ve yorum gücünü artirip sinavlarda avantaj sagliyor.Ortalama bir ögrenci 40 Türkçe sorusunu 60 dakikada çözerken, hizli okuma egitimi almis bir ögrenci bu süreyi 30 dakikaya kadar indirebilir. Bu süreçte ögrenciler online hizli okuma kurslarina katilabilir. Ilgi alanlarina göre kitap okumaya da zaman ayirmalari gerekir.

Hobilere zaman ayirmak

Sinav sürecini sadece ders çalisarak geçirmek saglikli degil. Günlük plani yaparken ögrenciyi rahatlatip sinav stresinden uzaklastiracak enstrüman çalma, müzik dinleme, resim yapma, spor yapma gibi hobilere de zaman ayirilmali. Bos zamanlarinizda sevdiginiz ev islerine yardimci olmak da sizi rahatlatabilir. Yasak olmayan zamanlarda, açik havada ailecek yapilacak bir yürüyüs de ögrenciye iyi gelecektir. 

Aile ve Ögretmenlerle Saglikli Iletisim

Egitimciler ögrencilere yol gösterir, aileler ise onlarin bu yolda ilerlemesine yardimci olur. Bu zorlu süreçte; ögrenciler; anne babalari ve ögretmenleri ile iyi iletisim içerisinde olmalidir. Bu süreçte karsilikli anlayis gerekir. Aileler ögrenciyi çok sikmamali, kendisine özgürlük zamani tanimalidir. Ayni odada bile olsa belki o an onun yapacagi ise, eyleme karismamak en dogrusudur. 

Basariyi Hayal Etmek

Ögrenci; sinav sonunda basarili olup istedigi puani aldigini, istedigi okulu kazandigini, iyi bir meslek sahibi oldugunu ve kariyerini hayal etmelidir. Ögrencinin gidecegi üniversiteyi, kazanacagi okulu hissetmesi, hayal etmesi, zihinsel olarak yapacagi bu eylem fiziksel olarak bugün onun enerjisini artiracaktir. Onu motive edecek, daha sabirli ve iradeli olmasini saglayacaktir. Bunu hayal edemeyen, hissedemeyen bireyler, televizyon izlemek, oyun oynamak gibi günlük hazlarin etkisinde kalarak sorumluluklarini yerine getiremezler.

Motivasyon Artirici Film ve Kitaplar

Ben sinava hazirlanan ögrencilerime motivasyon artirici kitap ve filmler öneriyorum. “Sözcüklerin Gücü”, “Umudunu Kaybetme” tüm ögrencilere önerebilecegim filmler. Öte yandan askerlik ve havacilik hedefleyen ögrencilere “Onurlu Bir Adam”, mühendislik hedefleyen ögrencilere “Ekim Düsü” ve “Devrim Arabalari” hukuk hedefleyenlere “Bu Nasil Sarisin”, ögretmenlik isteyenlere “Ölü Ozanlar Dernegi”, “Iyilik Yap Iyilik Bul”, tip isteyen ögrencilere ise “Patch Adams” filmlerini izlemelerini öneriyorum. 

Okumak için; “Marti”, “Sol Ayagim”,  “Beyaz Zambaklar Ülkesinde” ve Ali Fuat Baskaya’nin “Gençlerle Basbasa” kitaplarini önerebilirim. Matematikte zorlanan ögrenciler “Matematigin Aydinlik Dünyasi” kitabini okuyabilir.






Pazar 9.2 ° / 3.1 °
Pazartesi 9.4 ° / 2.1 °
Salı 10.8 ° / 2.3 °