Ileri Sürüs Teknikleri Uzmani Mert Intepe, su birikintisi içinde kalan araçlarin içindekilerin belli bir seviyeye kadar araç içinde daha güvende olacaklarini söyleyerek panikle araç disina çikilmasi durumunda farkli tehlikelerle karsilasilacagi konusunda uyardi.
Izmir’de bugün kaydedilen görüntüler ile birlikte su baskini ve sel felaketine araç içinde yakalananlarin neler yapmasi gerektigi de gündeme geldi. Konu hakkinda Radyo Trafik’e açiklamalarda bulunan Ileri Sürüs Teknikleri Uzmani Mert Intepe olasi tehlikeleri ve yapilmasi gerekenleri anlatti.
Sel suyu ve su birikintisine giren bir araçta iki tehlike oldugunu belirten Intepe, bunlardan ilkinin suyun arabanin içine doluyor olmasi digerinin ise aracin motoruna ulasarak motoru durdurmasi oldugunu söyledi.
Araç çalistigi sürece araca zarar gelmeyecegini aktaran Mert Intepe; “Ama su girmesinden dolayi araba stop ederse suyun içinde arabanin marsina basmaya çalismayin. Çok daha büyük zarar verebilirsiniz.”dedi.
Asiri bir su birikintisinin içinde amfibik bir araç disinda hareket etmenin mümkün olmadigini da aktaran Intepe, bu gibi sartlarin acil durum araçlarinin müdahil olmasi gereken yol sartlari oldugunu vurguladi.
Su birikintisinde ve akintida hareket ederken tekerlekler yere degebildigi sürece kapi filtrelerinden su girmeyecegini aktaran Ileri Sürüs Teknikleri Uzmani söyle devam etti:
“Kapi filtreleri buna göre yapilmistir. Fakat aracinizla hareket edemez konuma geldiginizde sizin için, aileniz için, aracin içindekiler için tehlike basliyor. Çünkü yavas yavas su içeri girmeye baslayacak. O andan itibaren bir noktada sürüklenmeye basliyorsaniz arabada kalmak biraz emniyetli gibi görünebilir, eger denize ulasmiyorsa… Arabadan iniyor olmanizda bogulma tehlikesi çok daha yüksektir. Insanlar abralarindan iniyorlar ve bogulma tehlikesi ile karsilasiyorlar.”
Araç içindeyken su seviyesinin agiz – burun hizasina ulastigi durumlarda yapacak çok bir sey olmadigini belirten Intepe, suyun ayak seviyesinde oldugu durumlarda ise korkup arabadan atlamanin daha ölümcül sonuçlar dogurabilecegine vurgu yapti.
Su birikintisine ya da sel sularina girildiginde öncelikle su seviyesindeki yükselmenin takip edilmesi gerektigini belirten Intepe söyle devam etti:
“Su arabanin içinde ne kadar yükseliyor? Çünkü bir dönem sonra suyun içinde oturmak çok zor bir is. Insanoglu üsümeye basladiginda, ayak bilekleriniz islanmaya basladiginda düsünme, konsantrasyon ve reaksiyonunuz degisir. Baska bir sey yapmak istersiniz. O yüzden kendinizi disari atmak ihtiyaciniz olacak. Belki koltuga ayaklarinizi toplamak, su koltuk seviyesine gelene kadar arabada beklemek emniyetli bir durumdur. Nereye ineceginizi bilmiyorsaniz hala arabada beklemeniz koltuk seviyesine kadar yeterlidir.”
Sel suyunda araç denize dogru gitmiyorsa, sürücüler sokak arasinda ise, su araç içindekileri bogma seviyesine gelmemisse önerisinin araçta kalmak oldugunu belirten Mert Intepe; “Bu araba denize dogru gitmiyorsa, sitelerin arasindaki evlerde sokaklardaysa, su seni bogma seviyesine getirmiyorsa çoluk çocukla beraber arabadan atlayip yüzmeye çalismak çok tehlikeli… Çünkü kirli bir su içindesiniz. Zehirlenme orani çok yüksek. Dere tasmissa muhtemelen hastalanma orani çok yüksek. Insan vücudunun kaldiramayacagi o suda yasama ihtimali soguk ile çok zor. Siz 7-8 dakika ancak dayaniyorsunuz. Heyecan ve panik duygusu soguk ile bunu yönetemiyor.” dedi.
Sel suyunda sürüklenen bir aracin içindekilerin emniyet kemerini çikarmamasi gerekliliginden de söz eden Intepe; “Sürükleniyor musun? Emniyet kemerini çikarma. Bu sana araç içinde savrulma yaratmasin. Kafani bir yere çarpip bayilma yasama.” ifadelerini kullandi.
Sel vb. afet durumlarinda sürücülerin trafigin açik oldugu yerlere yönelmesi gerektiginden de söz eden Ileri Sürüs Teknikleri Uzmani Mert Intepe; “Trafigin açik oldugu yöne gitmekte fayda var. Açik olan ve su baskini olmayan noktalari radyo gibi aygitlardan dinleyip o tarafa dogru yönelmekte fayda var. Çünkü dünyanin her yerinde insanlar kasirga olan, sel olan bölgeden baska bir noktaya dogru hareket etmeye çalisir.” dedi.