2020-21 sezonunda 33,5 milyon dolarlik tutarla ABD, Türkiye’nin zeytinyagi ihracatinda yüzde 30’luk pay ile açik ara birinci ülke oldu. ABD’ye zeytinyagi ihracatimiz 2021-22 sezonunun ilk çeyreginde de yüzde 30’luk artisla 15 milyon dolara tirmandi.
Ege Ihracatçi Birlikleri, Ticaret Bakanligi destegiyle yürüttügü Turquality Projesi kapsaminda ABD pazarinda Türk lezzetlerinin tanitim atagini Türk zeytinyagi ile sürdürdü.
Türk zeytinyagi, özellikle Covid-19 virüsüne karsi bagisiklik sisteminin güçlenmesinde oynadigi önemli rol sebebiyle dikkatleri üzerine çekti.
UNLV (University of Nevada-Las Vegas / Las Vegas Üniversitesi) ve Caesars Entertainment ortakliginda kurulan yenilikçi turizm teknolojileri ve mutfak laboratuvari bulunan Black Fire Inovasyon Merkezi’nin mutfak etkinlik alaninda tadim ve tanitim etkinligi gerçeklestirilen Türk Zeytin ve Zeytinyaglari katilimcilardan büyük begeni topladi.
Amerika Birlesik Devletleri’nin yillik 400 bin tona ulasan zeytinyagi tüketiminin, 391 bin tonluk büyük dilimini ithalatla karsilagi bilgisini veren Ege Zeytin ve Zeytinyagi Ihracatçilari Birligi Baskani Davut Er, hedeflerinin bu pazardan daha fazla pay almak oldugunu kaydetti.
Türkiye’nin zeytinyagi ihracatinda ABD’nin 15 bin 265 ton karsiligi 33,5 milyon dolarlik tutarla açik ara birinci ülke olduguna isaret eden Er, “ABD, 2020-21 sezonunda Türk zeytinyagi sektörünün ihracatinda yüzde 30’luk paya ulasti. Ilk 3 ayini geride biraktigimiz 2021-22 sezonunda ABD’ye yaptigimiz zeytinyagi ihracati ise yüzde 30’luk artisla 11,4 milyon dolardan 15 milyon dolara yükseldi. Türkiye, zeytinyagi rekoltesinde önümüzdeki 5 yillik süreçte 650 bin tonluk rekolteye ulasmayi hedefliyor. Bu rekolteye ulastigimizda yillik 400 bin ton ihracat yapabilecek konuma yükselmemiz gerekiyor. Dünya genelinde zeytinyagi ihracatinda en hizli genisleme saglayabilecegimiz birkaç ülkeden biri ABD. Bugünden önümüzdeki yillar için çalisiyoruz, bu çabalarin meyvelerini o zaman toplayacagiz” diye konustu.
Zeytin agacinin ana yurdunun Anadolu topraklari oldugunu söyleyen Ege Zeytin ve Zeytinyagi Ihracatçilari Birligi Yönetim Kurulu Üyesi Levent Bilginogullari, Türkiye’nin 120’den fazla ülkeye zeytinyagi ihraç ettigi bilgisini verdi. Bilginogullari, “Her biri kendine özgü tad ve karakteristige sahip 90’in üzerindeki çesidi ile Türk zeytini tüm damak zevklerine hitap ediyor. Bu da Türk zeytinyaginin farkli mutfak zevklerine kolay uyum sagladigini gösteriyor. Türkiye öte yandan, dünyanin en büyük ikinci sofralik zeytin üreticisi” seklinde konustu.
Amerika Asçilar Federasyonu ACF (American Culinary Federation) Las Vegas Bölümü YK üyesi Lucio Arancibia (CEC AAC), Mutfak Bölümü Egitmeni Mark Sandoval, Bölüm Baskani Prof. Dr. Joseph Lemanin yani sira Las Vegas otellerinin yönetici sefleri, satin alma direktörleri ve çevrim içi katilimcilardan olusan tadim etkinliginde Las Vegas’in en prestijli otellerinde yönetici seflik görevlerinin yani sira Uluslararasi Asçilik Okulu Direktörlügü görevi de yapmis olan Sef Michelle Vietmeier, ABD’li tüketicilerin damak zevkine ve önemli bir saglik trendi olan Akdeniz diyetine uygun bir menü hazirladi.
Saglikli bir beslenmenin Akdeniz ürünlerinden geçtiginin altini çizen Sef Michelle, saglikli aile menüleri hazirlamak isteyen seflere Türk zeytin ve zeytinyagi kullanmalarini tavsiye etti. Kullanilan zeytinyagi çesidine göre farkli farkli çesniler elde edilebilecegini vurgulayan ünlü sef, tereyagi yerine zeytinyagi tercih edilmesinin faydalarini belirtti.
2005 - 2007 yillari arasinda Beyaz Saray Konuk Sefligi yapmis olan Sef Lucio Arancibia, Arjantin’de küçük bir çiftlikte geçen çocuklugu boyunca, zeytinyagini hem beslenme hem de cilt sagligi için kullandiklarindan bahsetti. Saglikli ürünlere karsi tüketici egilimlerinin de son yillarda arttigini belirten Sef Lucio, zeytinyaginin kolesterolü düzenleyici etkisinden ve yaslanmayi geciktiren antioksidanlar bakimindan zenginliginden bahsetti.