Türkiye'nin sürücüsüz otobüsü testleri basariyla geçti

Alternatif yakitli araçlar, akilli otobüsler ve sürücüsüz araçlar üzerine arastirma gelistirme çalismalari yürüten Otokar, toplu ulasim sektöründe gelecegi sekillendirmeye devam ediyor. Otokar, Okan Üniversitesi is birligiyle yürüttügü Türkiye'nin sür

Teknoloji 19.01.2021 12:43:00 0
Türkiye

Koç Toplulugu sirketlerinden Otokar, Türkiye’nin ilk akilli Otonom Otobüs çalismalarinda yeni bir basariya imza atti. Son 10 yilda cirosunun yüzde 8'ini Ar-Ge faaliyetlerine ayiran sirket; akilli ulasim, alternatif yakitli araçlar, akilli teknolojiler ve sürücüsüz araçlar üzerine yürüttügü arastirma gelistirme çalismalarinda sürücüsüz otobüs alaninda seviye atladi. 

Türkiye’nin ilk akilli Otonom Otobüs çalismalarina 2016 yilinda “Gelecegin Is Birlikçi Mobil Hizmetleri” CoMoSeF (Co-Operative Mobility Services of the Future) projesi ile baslayan sirket, araç-araç ve araç-cihaz haberlesmesini gerçeklestiren donanim ve yazilimlarin gelistirildigi bu çalismanin ardindan sürücüsüz otobüs çalismalarina hiz verdi. Otokar, Üniversite-Sanayi Is Birligi Destek Programi kapsaminda 2018 yilindan günümüze Okan Üniversitesi ile birlikte “Ileri Seviyede Otonom Otobüs Sistemi Gelistirilmesi” projesinde Türkiye’nin sürücüsüz otobüsünü gelistirmeye basladi. Üç yillik çalismalarin ardindan Türkiye’nin ilk çevresini algilayan, düsük hizlarda dahi hassas kontrol ve konforlu bir yolculuk saglayan otonom otobüsünün ikinci asama yazilim bütünlestirme ve sürücüsüz dogrulama testleri basari ile tamamlandi.

“HEDEFIMIZE KARARLI BIR SEKILDE ILERLIYORUZ”

Otokar’in vizyonunda kendi teknolojisini gelistirerek ürünlerinde yerli ve milli özellikleri korumak oldugunu belirten Genel Müdür Serdar Görgüç, “Otokar olarak, sürdürülebilirligi ve yenilikçiligi odagimiza alarak global bir marka olma hedefmize dogru hizla ilerlemeye devam ediyoruz. Geride biraktigimiz 10 yilda Ar-Ge olanaklarimizla Türkiye'nin ilk hibrit otobüsü, Türkiye'nin ilk elektrikli otobüsü gibi ilklere imza attik. Dört yil önce nesnelerin interneti (IoT) odakli Akilli Otobüsümüzü kamuoyuna tanittik. Birbiriyle, yol kenar üniteleri ve trafik sinyalizasyon sistemleriyle konusan sistemin hemen ardindan Türkiye'nin ilk otonom otobüsü için Okan Üniversitesi ile çalismalara basladik. Trafige açik tüm yollarda ve tüm hava kosullarinda direksiyonsuz sürüs seviyesine kadar otonom araç gelistirme ve ticarilestirme hedefimizde kararli bir sekilde ilerliyoruz” dedi. 

“TÜRKIYE'NIN AR-GE GÜCÜNÜ BIR KEZ DAHA KANITLAYACAK”

Yürütülen çalismanin Türk otomotiv sektörü açisindan önemine dikkat çeken Görgüç; "Otonom otobüs çalismalari, ulastirma sektörü ile kentlesmenin gelecegini sekillendirecek olan gelecek teknolojilerinin, verimli ulasim yöntemlerinin ülkemiz insan kaynagi ile gelistirilebilmesinin mümkün oldugunu gösteren çok önemli bir asama. Ar-Ge mühendislerimiz, Okan Üniversitesi akademisyenleri, arastirmacilari, doktora, yüksek lisans ve lisans ögrencileriyle gelistirilen otobüs, Türkiye'nin nitelikli insan kaynagi ile yenilikçi gücünü bir kez daha kanitlayacak. Otonom otobüsümüz, Otokar'in Avrupa Birligi 2050 hedeflerinde bulunan, sifir kaza hedefi ile uyumlu olarak gelistirecegi, otonom sehir araci için alt yapi saglayacak" açiklamasini yapti.

ULASIMDA YENI BIR GELECEK VADEDEN OTOBÜSÜN ÖNCELIGI YAYALAR

Otokar, Türkiye’nin ilk otonom otobüsü projesinin arastirma gelistirme çalismalarini 4 asamada ele aliyor. Ikinci asamayi tamamlayan Otokar Otonom Otobüsü, sürücüye gerek kalmadan özel ve bölünmüs yollarda, gelismis sensör füzyonu algoritmalari ile çevresini algilayip, konumunu haritada bulabiliyor. Araç, hassas kontrolcü tasarimi sayesinde 0-30 kilometre arasi sürücü sistemlerinin kontrolünün zor oldugu durumlarda konforlu sürüs sagliyor. Yüksek hassasiyetli sürekli pozisyon kontrollü direksiyon sürüs algoritmasi sayesinde viraj hakimiyeti ve kavsak dönüsleri emniyetle yapabilen otonom otobüs, durakta bekleyen yolculari algilayip durabiliyor, yolcular inmek istediginde ise sadece dur dügmesine basilmasi yeterli oluyor. 

Her zaman önceligi yayalara veren otonom otobüs, yaya geçitlerinde yayalara yol veriyor, acil fren özelligi sayesinde güvenli sürüs imkani sagliyor. Herhangi bir hareketli yaya, hayvan veya bisikletli beklenmedik bir sekilde aracin önüne çiktiginda, otobüs acil fren yapabiliyor. Önündeki tehlike geçtiginde yola devam etme kararini yapay zeka, sensör füzyon ve yazilim bütünlestirme ile kendisi veren araç, trafik isiklarini ve yol kenari isaretlerini de otomatik algiliyor. 

Üzerinde yer alan dur-kalk araç takip sistemi (Stop& Go ACC) ile sikisik trafikte sürüs yapmayi kolaylastiran otonom otobüs, önündeki ve yanindaki araçlar ile mesafesini otomatik olarak kontrol ederek, otomatik takip imkani sunuyor. Araç ayrica dur kalk araç takibini yüksek hizlarda da güvenli mesafede gerçeklestirebiliyor. Araç üzerinde üçüncü asama çalismalari devam ediyor. 

Otokar bu stratejik projede haberlesen otonom araçlar konusunda arastirma alt yapisina ve bilgi birikimine sahip Türkiye’nin öncü üniversitelerinden biri olan Okan Üniversitesi ile birlikte çalisiyor. Okan Üniversitesi 2009 yilinda Ulasim Teknolojileri ve Akilli Otomotiv Sistemleri Arastirma ve Uygulama Merkezi’ni kurmustu. 


Cumartesi 18.4 ° / 5.1 °
Pazar 9.2 ° / 3.1 °
Pazartesi 9.4 ° / 2.1 °