Tuvalet egitimine ortalama 20 ayliktan itibaren baslanabilecegini belirten uzmanlar, çocuklarin genel olarak 18-36 aylik olduklarinda bu aliskanligi kazanabildigini belirtiyor. Tuvalet egitimine baslarken çocuklarla göz temasi kurarak konusulmasini öneren
Üsküdar Üniversitesi NPISTANBUL Beyin Hastanesi Uzman Klinik Psikolog Ayse Sahin, çocuklara tuvalet egitiminde yapilmasi gerekenleri belirterek sik yapilan yanlislara degindi.
3 yas sonuna kadar tuvalet egitimi kazanilabilir
Genel olarak çocuklarin 18-36 aylik olduklarinda tuvalet aliskanligi kazandiklarini belirten Uzman Klinik Psikolog Ayse Sahin, “Çocuklar ortalama olarak 20 aylik olduklarinda tuvalet egitimine baslayabilmek için yeterli olgunluga ulastiklari düsünülebilir. Ancak bazi çocuklar 18’nci ayda bazilari ise 24’ncü ayda bu olgunluga ulasabilmektedir. Bireysel farkliliklari göz önünde alirsak çocuklarda tuvalet egitiminin tam olarak kazanilmasinin 3 yasin sonuna kadar devam edebilecegini söyleyebiliriz.” dedi.
Çocugun tuvalet egitimine hazir oldugunu anlamak için üç önemli kritere dikkat edilmesi gerektigini belirten Ayse Sahin, kriterleri söyle siraladi;:
- Mesane kontrolü: Çocugun gün içinde tuvaletini defalarca az miktarlarda yapmak yerine bir kaç kez ancak yeterli miktarda yapmasi gerekir. Bezleri 2-3 saat gibi araliklarla açildiginda kuru kalabilmelidir. Tuvalete gitme ihtiyacini ebeveynlerine mimikleriyle ve durusuyla ifade edebilmelidir.
- Bedensel gelisim: Çocugun el, parmak ve göz koordinasyonu çesitli objeleri kavrayabilecek ve söküp takabilecek kadar gelismelidir. Ayrica üstünü çikarmak, ellerini yikamak gibi temel öz bakim becerilerini yerine getirebilmelidir.
- Zihinsel gelisim: Çocuk yüzündeki organlari gösterebilmeli, mutfak veya banyo gibi belirli bir yere kendi gidebilmeli, basit islerde ebeveynlerini taklit edebilmeli, kendisinden istenilen bir oyuncagi getirebilmelidir. Ayrica isteklerini basit sözcüklerle de olsa ifade edebilmelidir.
Çalismaya baslamadan önce ebeveynlerin çocuklarini karsilarina alarak onun hizasinda olup göz temasi kurarak konusmalari gerektigini aktaran Sahin, “Artik büyüdügünü, idrarini ve kakasini bezine degil, büyükler gibi tuvalete yapabilecek bir duruma geldigi söylenebilir. Artik bezlenmeyecegi de ifade edilebilir. Tuvalete gitmek, klozetin kapagini açmak, pantolonunu indirmek, oturmak, sifona basmak gibi davranislari nasil yapmasi gerektiginin model olarak gösterilmesi faydali olacaktir.” dedi.
Uzman Klinik Psikolog Ayse Sahin, tuvalet egitiminde en sik yapilan yanlislari söyle siraladi:
- Çocugunun hazir olmamasi: Aileler bir an önce bezden kurtulmak için çocuk henüz hazir olmadan baslayabiliyorlar.
- Annenin kararsiz tutumu: Tuvalet egitimine basladiktan sonra disari çikma gibi nedenlerle çocuga tekrar bez takilmasi, bu tuvalet aliskanliginin ögrenilme sürecini zorlastirip uzamasina neden oluyor.
- Psikolojik nedenler: Yeni bir kardesin dünyaya gelmesi ve krese baslama gibi süreçler, çocugun zaten bir sorunla bas etmeye çalistigi dönemlerdir. Bu dönemlerde tuvalet egitimine baslamak uygun degildir.
- Israrci tutum: Ebeveynin israrciligi çocugun inatlasarak istenen davranisi yapmasina engel olabilir. Problemler olsa da sabirli ve sagduyulu bir tutum bu aliskanligin kazanilmasina destek olacaktir.