Radyo Trafik Genel Yayin Yönetmeni Cezayir Dogan’in sorularini yanitlayan Mert Intepe, öncelikle, yolda lastik degistirilmesi gibi bir durumla karsilasildiginda kisin ilk yapmasi gereken isin kendi güvenligini de korumak adina gerekli tedbirleri almasi oldugunun altini çizdi. Türkiye’de yangin tüpü, reflektör gibi güvenlik ekipmanlarinin genelde bagajda durdugunu belirten Intepe, yangin tüpünün yerinin ön koltuk alti oldugunu, reflektör ve reflektörlü yelegin ise sürücünün araçtan inmeden ulasilabilecek bir konumda olmasi gerektigini söyledi.
Güvenli yere geçtikten sonra lastik degistirmek için belirli bir siralamaya uyulmasi gerektigini söyleyen Ileri Sürüs Teknikleri Uzmani, birinci siraya bijonlari gevsetmeyi koydu ve sonra krikoyla aracin kaldirilmasi gerektigini belirtti. Aksi halde bijonlar gevsemez, lastik döner dedi.
“DENEYIMINIZ YOKSA LASTIK DEGISTIRMEYE KALKMAYIN”
Radyo Trafik gönüllü muhabirlerinin sorularini da yanitlayan Intepe, lastik degistirme konusunda bilgi birikimi olmayanlarin, gerekli trafik deneyimi olmayanlarin, eger kendilerine güvenmiyorlar kadinlarin yolda lastik degistirmekten kaçinmalari gerektigini söyledi. Bu gibi durumlarda lastigi degistiremedigi gibi büyük tehlikeler atlatildigini belirten Intepe, deneyimli birinden yardim almanin en iyi seçenek oldugunu belirtti.
“3 MM LASTIK DERINLIGI ALTINDA FREN MESAFESI %40 UZAR”
Türkiye’de lastik dis derinligi konusunda henüz yeteri kadar bilinç sahibi olunmadigini söyleyen Ileri Sürüs Teknikleri Uzmani, yasal dis derinligi sinirinin 1,6 milimetre oldugunu ifade etti. Benim üst sinirim 3 mm diyen Intepe sözlerine söyle devam etti: “3 milim altinda fren mesafeniz yüzde 40 uzar, direksiyon, viraj kabiliyetini yüzde 50 degisir. Özellikle islak zeminlerde bu oranlar daha da artar. Devam ediyorum, dis derinligi azalmis bir lastik daha çabuk patlar. Iste bu nedenlerle lastigin dis derinligi çok önemlidir.”
LASTIK ÖMRÜ
Lastigin ömrünü ölçmek için birden çok faktöre bakilmasini gerektigini belirten Mert Intepe bunlari; kullanim, kilometre ve imal yili olarak siraladi. Her lastikte DOT yazan bir yazi oldugunu Trafik Tv YouTube kanalindan canli yayini izleyenlere gösteren Intepe, DOT yazisini bir dogum tarihi gibi algilayin dedi. Intepe; “Bu yazinin yaninda 4 haneli bir rakam vardir. Bu rakamlarin ilk iki hanesi haftayi son iki hane ise imal edildigi yili gösterir. Bir lastigin sertlik ömrü 5 yildir. Bu lastigi 5 yil içerisinde çok az kullansaniz bile, mesela 5 yilda sadece bin km gitseniz bile bu lastigin ömrü dolmus demektir.” Ifadelerini kullandi.
Radyo Trafik Gönüllü Muhabirlerinin 4 mevsim lastikler hakkindaki sorularini da yanitlayan Ileri Sürüs Teknikleri Uzmani Intepe; “4 mevsim lastik kullanilmaz demiyorum, dünyada da kullaniliyor. Bir kere en kötü 4 mevsim lastik kadar kis aylarinda yaz lastiginden daha iyidir. Ama kis lastigi kadar is yapmaz. Evet, kis kosullarinda yaz lastiginden iyi duruyor ama kis lastigi kadar da iyi durmuyor. Gerçek bu.” dedi. Intepe, Antalya, Izmir, Adana gibi sicak ve kar yagisinin çok olmadigi yerlerde uygun 4 mevsim lastiklerin kullanilabilecegini ama Istanbul kosullarinda, kis aylari için bu lastigin uygun olmadigini söyledi.