Tarih: 17.02.2021 19:08

ZORLU HAVA VE YOL KOSULLARINDA MOTOSIKLET KULLANIMI

Facebook Twitter Linked-in

YOL TUTUSU VE LASTIGIN ÖNEMI 

Motosiklet Egitmeni Zeynep Barutçu öncelikle lastigin önemine vurgu yapti. Motosiklet lastiklerinin otomobil lastiklerine göre tutus yerinin daha az olduguna dikkati çeken Barutçu, lastik basinç ayarlarinin öneminden bahsederek; “Lastigin en önemli asamasi zaten hava basincinin fabrika ayarlarinda olmasi. Bir takim dogru bilinen yanlislar da var. Kis geldiginde biraz lastikleri söndürelim daha iyi tutsun veya yaz oldugunda yine ayarini degistirelim. Bu bütün araçlar için geçerli. Fabrika çikisi neyse… Bu araçlarin bazi yerlerinde yazar, lütfen o sekilde dogru hava basincinin fabrika çikis baremi neyse o sekilde basilmasi gerekiyor. Çünkü tutus ile lastigin birbirinden ayrilmasi mümkün degil. Çesitli zemin, hava ve yol kosullarinda en öneli bahsedecegimiz sey lastik oluyor. Her sürüs öncesinde mutlaka kontrol ediyoruz. Ve bunu isinmadan, fabrika ayarlari neyse bu havayi dogru bir sekilde vermemiz gerekiyor.” dedi.

MOTOSIKLETTE KIS YA DA YAZ LASTIGI AYRIMI VAR MI? 

Soguk havalarda otomobil vb. araçlar için kis lastigi yol güvenligi açisindan önemli bir yer tutuyor. Ticari araçlar için de yilin belirli bir döneminde kis lastigi kullanimi zorunlu. Peki, motosikletlerde kis ya da yaz lastigi ayrimi var mi?

Motosiklet Egitmeni Zeynep Barutçu konu hakkinda su bilgileri aktardi;

“Motosiklette kar lastiginden bahsedebilir. Bu da lastigin üzerinde çivilerin oldugu bir lastiktir. Yerel bir gururumuz olan yurt disina ihracat yapan bir marka var Türkiye’de. Kis lastigi olarak da denenmis, çok memnun kalinmis bir marka. Üzerinde çivili olan kar lastigi, kar yagdigi zaman kullanilabilir. Kaygan zemin için normalde kullandigimiz lastikler zaten çesitli hava kosullarina göre kis için de (kar için olmamak ile beraber) üretilmistir. Yeter ki lastiginiz bakimli olsun.”  

“KÖTÜ HAVA YOKTUR KÖTÜ EKIPMAN VARDIR” 

TMF lisansli ADARAT egitmeni Zeynep Barutçu, motosiklet kullaniminin mevsimi olmadigini da vurguladi. Ancak mesleki olarak sürekli motosiklet kullananlar disinda sosyal kullanici olarak adlandirdigi iyi vakit geçirmek için motosiklete binenlere ise 7 derece ve altindaki hava sicakliginda motosiklet kullanimini tavsiye etmedigini belirtti.

Hava kosullarina göre motosiklet ekipman kullaniminin da önemine dikkati çeken Barutçu söyle devam etti:

“Sosyal kullanicilarin ortalama 7 derecenin altinda motosiklet kullanmalari çok keyifli olmayacaktir. Çünkü motosikletteyken eger 7 derece gösteriyorsa bile aslinda biz onu birkaç derece daha düsük hissediyoruz. Bunun için de tabi alinabilecek önlemler var. Çesitli motosikletlerde elcik isitma dedigimiz, elin de isisi çok önemli… Eger elinizin isisi daha düsebiliyorsa vücudunuz daha da soguk oluyor. Çünkü kan dolasimi sebebi ile ellerin ve ayaklarin isisi tüm bedeninizi etkiliyor. Biz, ‘Kötü hava yoktur kötü ekipman vardir.’ deriz. Su geçirmeyen bir kumas türü tercih edilmesi gerekiyor. Bilinçli ve egitimli bir motosiklet sürücüsü her zaman çantasinda ya da topcase’inde yagmurlukla dolasir. Bu yaz, kis, ‘Bahar geldi aman hava simdi çok güzel!’ diye bir sey yok. Bir motosiklet sürücüsün yagmurlugu her zaman yaninda olmalidir.” 

KASK VIZÖRÜNDE OLUSAN BUGUNUN SÜRÜSE ETKISI 

Motosiklette görüs ve gözlemin çok önemli oldugunu aktaran Barutçu, konu hakkinda su bilgileri aktardi:

“Görüs ve gözlem çok önemlidir motosiklette. Zaten biz egitimlerimizde bundan fazlasi ile bahsediyoruz. Vizörde olusan bugu bile sürüs kalitesini ve güvenligini çok önemli derecede etkiler. Bir aparat var pinlock denilen. Kis sezonu aslinda kullanilabilir, vizörün içine yerlestirilen seffaf bir aparat… Öyle bir ekipman türü var. O bugu yapilmasini önlüyor. Tabi kaskin içine girecek olan hava sirkülasyonu da önemli. Özellikle gözlük kullananlar için biraz daha onu artirmak gerekebilir. Bu sefer, ‘Bugu oldu dur vizörü açayim!’ dediginiz yerde oradaki buharlasmayi ve nemi zaten yönetemiyorsunuz. Hele ki bir de açtiktan sonra kaskinizin içi de islanmaya baslarsa bu sefer kapatsaniz bile ya da havalandirmalar açik olsa bile o bugudan kurtulma sansiniz pek fazla olmuyor. Dolayisi ile bu da hizinizi, gözleminizi ve güvenlik adina birçok seyi etkileyebiliyor.”  

SU BIRIKINTILERINDEN GEÇIS 

Yagislarin ardindan sürücüler için yollardaki tehlikelerden biri de olusan su birikintileri. Motosikletliler için de ciddi tehlike olusturan bu durumda yapilmasi gerekenleri Motosiklet Egitmeni Zeynep Barutçu su sözlerle anlatti:

“Su birikintisine girdiginizde bir sey yapmayin. Birakin, zaten motor kendi çikar. Burada sadece bir su birikintisi mi veya derin bir asfalt çukuru mu tabi bunlar da farkli konular…  Biraz daha ileri ve egitimli sürücüler için veya bu isin egitimi alip antrenmanini yapmis sürücüler için sunu söyleyebilirim; hafif ayaga kalkip o agirligi motosikletten alabilirsiniz. Eger lastiginiz veya jantinizin bir zarar görecegini düsünüyorsaniz. Ama bunlar biraz daha enduro konusu. Tavsiye edebilecegim sey; bir sey yapmayin! Ileri bakin, önünüze bakmaya devam etmeyin. Dik bir sekilde, ani gaz açma ani fren bunlari yapmayip bakisi ileriye dogru sabitleyin. Inanin motosiklet oradan çikar.”  

RÜZGÂRLI HAVADA MOTOSIKLET SÜRMEK 

Kuvvetli rüzgârda hacminden dolayi motosiklet kullanimi diger motorlu tasitlara göre çesitli güçlükleri de beraberinde getiriyor. Rüzgârin kuvvetli oldugu anlarda yapilmasi gerekenleri ise egitmen Barutçu söyle anlatti:

“Motosiklette hem teknik hem de taktik su; bir alt vitese almak motoru. Vitesi bir alta aldiginizda motosikletin devri yükselir. Bu da arka lastige gider. Itme gücünü artirir ve motosikletin daha kendi hattinda kalmasini saglar. Devir ibresinin kalkmasina ihtiyacimiz ve itme gücüne ihtiyacimiz var arka lastige gitmemiz için. Bu sefer yandan gelen rüzgâr sizi daha az etkiler. Çünkü motosikletinizin beygir ve itme kapasitesini arka lastige vermis oluyorsunuz. ”  





Orjinal Habere Git
— HABER SONU —